A Budapesti Közlekedési Központ honlapján elérhető információk szerint a Fővárosi Önkormányzat által megalkotott és elfogadott Hosszú távú városfejlesztési stratégia (Budapest 2030) és közlekedésfejlesztési stratégia (Balázs Mór-terv) alapján végzi a BKK az integrált kerékpárosbarát fejlesztéseket. Konkrét számokban megfogalmazott cél a fenntartható módok arányának növelése 80 százalékra, a kerékpáros közlekedés 10 százalékos részarányának elérése 2030-ig. Még az előző uniós ciklusból erre 8 milliárd 390 millió forint áll rendelkezésre. Az csak az év második felében derül ki, hogy a következő években mennyi állami, önkormányzati vagy épp uniós pénz jut a budapesti kerékpáros közlekedés fejlesztésére. Nagy Károly összeállítása arról, hogy milyen fejlesztések várhatók a közeljövőben.

Idén tavasszal a Fővárosi Önkormányzat több olyan fejlesztést indított el a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút közreműködésében, amelynek célja, hogy Budapesten jelentősen javuljanak a városi kerékpározás feltételei.

Közbringarendszer

100 Ft-os MOL Bubi

Március 14-től átmenetileg jelképes, havi bruttó 100 forintos áron lehet használni a MOL Bubit. Ezzel egyidőben, az egyszerűbb használat érdekében pilot jelleggel elindult az online regisztráció és szerződéskötés lehetősége, azaz a felhasználóknak nincs szükségük személyes ügyintézésre a közbringarendszer használatához.

Rekordszámok

A 100 forintos MOL Bubi bevezetése óta a közbringarendszernek több ezer új ügyfele lett. Bár a járványveszély miatt drasztikusan visszaesett a forgalom Budapesten, még ennek ellenére is jelentősen többen bubiztak az elmúlt időszakban. Az elmúlt évek azonos időszakát tekintve az utazások száma a tavalyi és a tavalyelőtti adatokat is mintegy 20 százalékkal felülmúlja. A MOL Bubi regisztrált ügyfeleinek száma 2020 áprilisában átlépte a százezret.

Megújult a közbringarendszer

A Főváros és a Budapesti Közlekedési Központ május 28-án úgy döntött, hogy 2021 tavaszára teljesen megújítja a közbringarendszert, azaz a MOL Bubi a következő hónapokban átfogó technológiai változáson megy keresztül. A tervek között szerepel

  • egy új mobilapplikáció bevezetése,
  • könnyebben tekerhetők lesznek a kerékpárok,
  • okoslakat kerül a kerékpárokra,
  • teljesen megújul a jelenlegi díjrendszer, rugalmasabb lesz az árazás, hogy a közösségi közlekedési bérlettel rendelkezők különleges kedvezménnyel vehessék igénybe a szolgáltatást.

Kerékpársávok

A Fővárosi Önkormányzat még márciusban arról döntött, hogy a koronavírus-járvány okozta forgalmi változásokat kihasználva, új kerékpársávokat alakít ki Budapesten. Fontos tudni, hogy a kerékpáros infrastruktúra fejlesztéseit a járvány csak felgyorsította, mert a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút szakemberei már korábban elkészítették a hálózatfejlesztési terveket.

2020. április elejétől kezdődően az alábbi útszakaszon vált biztonságosabbá a biciklizés.

Bartók Béla út

A főváros döntése után a szakemberek azonnal elkezdték az átalakítások megtervezését. Szerencsére az idő is kedvező volt, ezért már április elején elindulhatott a kivitelezés. Első lépésként a Bartók Béla úton a Móricz Zsigmond körtér és a Tétényi út közötti szakaszt vehették birtokba a kerékpárral közlekedők.

Tétényi út

Pár nappal a Bartók Béla úti munkálatok után a Tétényi úton is elindult a kivitelezés. Ennek köszönhetően április közepén már itt is biztonságosabban lehetett kerékpározni a Bartók Béla út és az Etele út közötti szakaszon.

Üllői út

A Bartók Béla úton és a Tétényi úton folyó munkákkal párhuzamosan a Fővárosi Önkormányzat további helyszínek bevonásáról is döntött. Ennek köszönhetően a Budapest Közút szakemberei az április 18-i hétvégén már az Üllői úton kezdték el a munkát. Itt a Kálvin tér és Könyves Kálmán körút között lehet új bringasávon haladni.

Nagykörút

A Nagykörúton az Üllői út és a Váci út közötti 3 kilométeres szakaszon épült új kerékpársáv - április 27-én, hétfőn kezdődött a munka. Ezen a szakaszon az autók átmenetileg csak egy sávot használhatnak. Időközben új bringasáv létesült a Ferenc körúton is mindkét irányban, amely a Petőfi híd érintésével összekapcsolja a budai és a pesti kerékpáros hálózatot.

A nagykörúti új kerékpársáv első két hónapja

A nagykörúti sáv nagyon hamar népszerű lett. Bár a tavaszi jó időben rendszeresen növekedni szokott a kerékpárral közlekedők száma, de a mostani mérések adatai túlmutatnak az ilyenkor szokásos általános forgalmi változáson. A nagykörúti kerékpársáv forgalma mindössze néhány nap alatt elérte a több mint egy évtizede meglévő – a biciklivel közlekedők számára már jól ismert és gyakran használt – Múzeum körúti biciklisáv forgalmát.

Villányi út

Az autók által használható forgalmi sávok csökkentése nélkül kaptak külön sávot a biciklivel közlekedők a Villányi úton. Ez az 1,7 kilométer hosszú szakasz közvetlenül csatlakozik a Bartók Béla úti biciklisávhoz. A Móricz Zsigmond körteret és a Budaörsi utat összekötő új kerékpársávnak köszönhetően ráadásul biztonságosabban megközelíthetővé váltak a Villányi út mentén található MOL Bubi gyűjtőállomások is.

Baross utca

Június 29-én a VIII. kerületi Baross utcában kezdődtek el munkálatok. A Baross utca Orczy tér és Nagykörút közötti szakaszán önálló kerékpársávokat, egyes részein pedig busz-kerékpársávokat alakítottak ki. A Nagykörút és a Szabó Ervin tér között pedig csökkentették az autók számára előírt maximum sebességet 30 km/h-ra, hogy itt is biztonságosabbá váljon a közlekedés.