Néhány héttel ezelőtt szintén Jobbágy Lászlóval készült egy beszélgetésünk, akkor egy fokkal emberközelibb témáról, a Kézai Simon Programról, amiről itt olvashatnak részletesebben (ide átlinkelni a másik cikket). Mostani témánk inkább a reál-orientáltabb hallgatóinknak kedvezett, hiszen terítékre került a Tudatos Fogyasztóban az 5G. Fontos azt leszögezni, hogy bár a lakosság is bőven profitálhat az új generáció előnyeiből, ez elsősorban nem számukra jelent majd új dimenziót az adatforgalomban. A hétköznapi életben a 4G nyújtotta lehetőségek is bőségesen kiszolgálják az igényeket, hiszen gond nélkül streamelhetünk HD minőségű filmeket akár munkába menet a buszon ülve. Ahogyan arról már írtunk, az 5G például az okosgyárak működését szolgálhatja majd, egy ilyen létesítmény adatmennyisége teszi indokolttá azt a sávszélességet, amit a generációváltással el lehet érni. Ettől függetlenül az 5G már itt van velünk, a hatásait pedig mind érzékelhetjük.

Lakossági oldalról a legalapvetőbb találkozásunk az 5G-vel az újabb okostelefonok esetében lehet. Egy frissebb készülék már képes lehet használni az új hálózatot, de a telefon birtokosa nem is biztos, hogy tudja mit jelent, amikor a készülék egyik felső sarkában a négyes hirtelen ötösre vált. Az embereket ilyen szempontból edukálni kell, hiszen a fake news korában sokszor nehéz eldönteni, hogy egy kétes honlapon olvasható cikknek mennyi a valóságtartalma. Például vannak, akik aggódnak az 5G sugárzás káros hatásai miatt, pedig Jobbágy László szerint ennek semmilyen alapja nincsen. Kiemelte, hogy az 5G hálózatok sugárzása bőven az egészségügyi határérték alatt van, tehát a frekvencia biztonságos.

Bár a mobiltelefonjaink már 5G képesek lehetnek, de mint azt már említettük ennek a gyakorlati jelentősége egyelőre elenyésző. Sokkal érdekesebb kérdés viszont például az önvezető autók esete. Az 5G jelenti a kulcsot ennek a technológiának a tökéletesítéséhez. A modern autókban számítógépek végzik az adatok kezelését és feldolgozását, viszont ezek kapacitása a méretükből adódóan korlátozott. A közlekedésben az 5G alacsony késleltetése miatt a jármű azonnal fel tudja küldeni a nagy számítási teljesítményű felhőbe feldolgozásra, majd innen az információ vissza is kerül az autó belső számítógépére egy pillanat alatt. Egy ilyen folyamat végén pedig az autó megáll a zebránál, hogy az ott álló gyalogos át tudjon sétálni az út túloldalára. Mindehhez pedig tegyük hozzá azt is, hogy a hálózaton nem egyetlen önvezető jármű lesz a jövőben, tehát az autónk akkor is tudhatja, hogy egy gyalogos van a zebránál és meg kell állni, amikor a kamerái még nem érzékelték, mert egy másik autótól megkapta ezt az adatot. Ennek és még sok más, még elképesztőbb fejlesztés megvalósításához adja meg az 5G technológia az emberiség számára a lehetőséget.

Jobbágy Lászlóval, a Digitális Jólét Nonprofit Kft. ügyvezetőjével készült teljes beszélgetésünket itt meghallgathatják: