A csomaglogisztika versenypiac számos szereplővel. A Magyar Posta tehát ugyanolyan piaci szereplő, mint bármilyen logisztikai versenytárs – mondta Varga János. Ugyanúgy versenyeznek az ügyfelekért, a megrendelésekért, a fő különbség, hogy a versenytársakkal ellentétben nem alvállalkozókkal dolgoznak, hanem saját munkatársakkal.
Varga János, a Magyar Posta Zrt. logisztikai üzemeltetési igazgatója
A csomagpiac régóta növekedést mutatott a járvány előtt is, de a Magyar Postánál és a piacon is kiugró mértékű felfutás volt észlelhető a járvány alatt. Jellemzően kétszámjegyű volumennövekedést realizál a Posta évről-évre a csomag mennyiséget illetően. 2020-ban azok ügyfelek, akik eddig bizonytalanok voltak a rendelés házhozszállítással kapcsolatban, most járvány okozta lezárások miatt rákényszerültek erre a megoldásra, ezért a normál piaci növekedésnél nagyobb mértékű volt az elmozdulás. A Magyar Posta esetében a 2020-as növekedés a 2022-2023-es tervezett számokat hozta.
A csomaglogisztika mára erős szegmense lett a vállalatnak. A számokat tekintve: több mint 40 országos telephely van, budapesti központtal, meghaladja a 3600 darabot a járművek száma, és több mint 5000 munkatársuk foglalkozik a csomagok feldolgozásával és kiszállításával. Csúcsidőszakban előfordul, hogy egy nap 300 ezer árutartalmú küldeményt dolgoznak fel és szállítanak ki, így például karácsonykor és a Black Friday alkalmával. A karácsonyi időszakban segített a feladatok megoldásában a Fóton megépült új logisztikai központ, 15 ezer négyzetméterrel. Hosszú távon 19 vidéki és 4 budapesti bázissal terveznek – bérlemény és saját egyaránt szerepel a hálózatban - de ma ennél több bázisuk van – tette hozzá a logisztikai üzemeltetési igazgató.
A nyertesek és vesztesek
A Magyar Posta munkáltatói megítélése sokat javult az elmúlt időszakban – állítja Varga János – nőtt a bizalom a munkavállalók részéről, hiszen válságálló munkahelynek bizonyultak, sőt. Sok taxis, felszolgáló vándorolt át a postához bedolgozni futárként, ugyanis a stabilitás felértékelte a munkaadó népszerűségét. Most letűnőben van ez a korszak, mint Varga János mondta: „érezzük, hogy mit visz a Balaton és a vendéglátóipar”.
Áremeléssel nem lehet versenyezni
A járvány időszakos hatást gyakorolt a csomaglogisztikára. A 2020. márciusi korlátozások elrendelése után megugrott a megrendelések száma, főleg áprilisban, de például az idei április a tavalyival azonos volumenű eredményt hozott, azaz úgy látszik normalizálódott a járványhatás. A csomagszám növekedés tehát megmarad, de ahhoz, hogy a Posta továbbra is versenyben maradjon versenyképességet kell javítani, ennek egyik eszköze a teljesítési idők betartása, és a kulcsa a hatékony logisztikai hálózat kialakítása.
Ahhoz, hogy egy nap alatt Nyíregyházáról Sopronba jusson a csomag, egyrészt kell egy budapesti központ és egy olyan úthálózat, ami támogatja, hogy az ország bármelyik pontjáról és másikba el tudjuk juttatni rövid idő alatt. A járvány első időszakában nagyon alacsony volt a forgalom az utakon, ami rekord rövid szállítási időket biztosított, most pedig ezen kedvező feltételek nélkül kell hasonlóan jól teljesíteni.
Elektronikus átalakulás a jövő
A logisztikai igazgató példaként megemlítette, hogy nagyon népszerűek mostanában az úgynevezett dropshipping működési elvű webáruházak. Egyre többen lépnek a piacra, ezt a növekedési hullámot szeretné a Posta is meglovagolni. A dropshipping egy olyan kereskedelmi modell, amiben az értékesítő webáruház nem tart raktáron a nála elérhető termékekből, hanem egy harmadik féltől vásárolja meg azt, amikor valaki rendelést ad le rá. Az értékesítő tehát csak magát az értékesítést és a szállítást intézi, ez a szállítás pedig történhet olyan csomagszállító partnerekkel, mint a Magyar Posta. Az új online vásárló, már elkötelezettebb, azaz nyitottabb a csomagszállítási opciókra, hiszen a járvány bebizonyította, hogy ez amellett, hogy egyszerű, megbízható is.
A Posta azt tapasztalja, hogy a házhozszállítás még mindig népszerűbb, de az úgynevezett fix-ponti átvétel is egyre jön felfelé. Jelenleg nem a Postának van a legtöbb csomagautomatája a piacon, ugyanakkor a posták csomag átvételi helyként is funkcionálnak, plusz vannak fixponti partnerek is. Bővíteni tervezik a csomagautomaták számát a jövőben számos más fejlesztés mellett.
További logisztikai trendek mellett a Magyar Posta Zrt. járványkezelési protokolljáról, HR-kihívásokról és Magyarország logisztikai térképéről hallhatnak a teljes beszélgetésben itt.