Alig használják üzleti megfontolásból a közösségi médiumokat az építőipari szakemberek. A Mapei Kft. felmérése szerint a megkérdezett 150 építőipari szakember 82 százaléka használ közösségi médiát, legnagyobb részük Facebookot. A második legnépszerűbb platform a YouTube, utána a Pinterest és az Instagram következik jócskán lemaradva. A szakemberek annak ellenére vannak jelen csupán tartalomfogyasztóként a Facebookon, hogy a megkérdezettek harmada már megrendelést is kapott közösségi platformján.

A Mapei Kft. ügyvezetője, Markovich Béla szerint az építőipari szakemberek több okból sem használják tudatosan a közösségi médiát. Egyrészt sokan nem is értik ennek használatát, hogyan kell menedzselni egy Facebook-oldalt, hogyan lehet brandet építeni a közösségi felületeken. Másrészt vannak akik nem is merik kiposztolni referencia munkáikat, attól tartva, hogy fény derül a cég fekete vagy szürke működésére. Egy harmadik szempont pedig az lehet, hogy a kisebb vállalkozásoknál, ahol három-négy szakember dolgozik csupán, nincs is idő a tudatos Facebook használatra.

A nagyobbaknál jobb a helyzet

Természetesen nem az egész építőipari ágazatban hasonló a helyzet. A nagy építőipari cégek már tudatosan használják a Facebookot, meglátták az abban rejlő lehetőségeket. „A nagyobb szereplőknél nem csak az jelent előnyt, hogy ott tisztábbak, átláthatóbbak a viszonyok, hanem van külön szakember is arra, hogy a közösségi platformokat kezelje”- mondta el Markovich Béla.

A szakember szerint ugyanakkor a bezárkózás és a belterjesség is sújtja az ágazatot ebből a szempontból. Bár a nagy cégeken kívül is sok szakember használja a Facebookot referencia munkáik bemutatására, jellemzően zárt csoportokban, egymás között osztják meg a képeket. „Ugyan a szakemberek ötven százaléka tesz ki referencia munkákat, amíg csak zárt csoportban történik mindez, nem lehet eljutni a szélesebb megrendelői rétegekhez”- tette hozzá Markovich Béla. A Mapei Kft. ügyvezetője szerint abból is látható a bezárkózás, hogy a minden évben megrendezett, és a legjobb építőipari munkákat jutalmazó Mesterek Mestere díjra igen korlátozott számú pályamű érkezik csak be, holott a zárt csoportokban sorjáznak a jobbnál-jobb referencia munkák.

Persze amíg pörög a konjunktúra, egymást érik a megrendelések, nincs is szükség arra, hogy akár egy magánvállalkozó, akár egy építőipari cég népszerűbb legyen. „Nagyon sok most a munka, de amint nem megy már ilyen jól az ágazatnak, visszaüthet a most elmaradt népszerűség építés”- zárta gondolatait Markovich Béla.

A teljes beszélgetést itt hallgathatja meg. A riporter Imre Lőrinc.