A megbízható partner kiemelt szerepe

Először is olyan szolgáltatót kell választani, ahol biztonságban van a pénzünk. Lehet bármilyen jó egy termék kockázat/hozam aránya, ha a befektetés nincs megbízható helyen. Az egész piacon végigsöpört a brókerbotrányok hatása és érezhető, hogy a befektetési szolgáltató választásban érték lett a biztos banki háttér. Másodsorban olyan hiteles és szakértő tanácsadóra van szükség, aki naprakész és releváns információval tudja ellátni ügyfeleit, és az elemzői háttérre támaszkodva csak olyan terméket ajánl, amivel hosszú távú együttműködés lehetséges. Az ügyfél és üzletkötő közötti bizalom kialakulása nagyon fontos. A megtartása pedig még fontosabb.

A jó sztorik és a jó helyzetfelismerés szükségessége

Jeff Bezos az Amazon alapítója és ügyvezetője betiltotta a PowerPointos prezentációkat a vállalatnál, mert szerinte a siker kulcsa a pontokba szedett, lényegre törő gondolatok átadása helyett az inspiráló történetekben rejlik. A forint euróhoz viszonyított árfolyama mozdulhat az euró erejének változása, vagy a forint specifikus tényezők miatt. Az euró árfolyamát befolyásolhatja a török jegybankelnök lecserélése, az ECB vezetőváltása, de akár a Brexitnek csúfolt Benny Hill show történései, vagy Donald Trump aktuális Twitter bejegyzése is. A forint mozdulhat az inflációs várakozások változása, a jegybank kommunikációja, vagy éppen egy kormányzati fiskális szigorítás miatt is. Az adatok és információk egy keresztárfolyamban, egyetlen számban összpontosulnak. A fent felsoroltakon kívül még ezernyi tényezőt ki lehetne emelni, de ki kell hámoznunk a lényeget, megfelelő prioritásokat kell felállítanunk és a fundamentális alapfolyamatokhoz képest minél inkább meg kell értenünk, hogy éppen mi történik. Egy jó termék kiválasztásában fontos a piac megfigyelése és a történések megfelelő narrációja is, utána viszont kell egy jó sztori. Egy narratíva, amiből kiderül, hogy mindez alapján mi várható, venni vagy eladni érdemes, vagy egy opcióhoz milyen kötési árfolyamot szerencsés választani. Nincsenek tökéletes termékötletek, de a jónak rengeteg árnyalata van.

Időzítés és döntés egysége

Carlo Rovelli olasz elméleti fizikus szerint az idő nem is létezik, nincs múlt, jelen vagy jövő. Ez a megállapítás akkor még inkább zavarba ejtő, ha ehhez hozzávesszük, hogy az idő pénz. Az idő és a pénz is emberi találmány. Mindenesetre az ügyletkötések esetén nagyon sok múlik az időzítésen, a megfelelő beszállási pont megtalálása legalább annyira fontos, mint a helyes irány. Sem egy vállalati pénzügyestől, sem egy privát befektetőtől nem lehet elvárás, hogy egész nap online, vagy offline nyomon kövesse az árfolyam alakulását, ezért jött létre a megbízás, más néven order. Megbízhatjuk üzletkötőnket azzal, hogy figyeljen számunkra egy ideális árfolyamszintet és hívjon, ha elérhető, vagy akár adhatunk ordert arra, hogy ez esetben azonnal teljesüljön is az ügylet. Minél nagyobb a mozgástér arra, hogy eldöntsük, mikor kötjük meg az ügyletet, annál több esélyünk van elérni a jól kiválasztott célárfolyamot. A jó üzletkötők rendszeresen proaktívan megkeresik az ügyfeleiket a nagyobb piaci mozgások esetén, hogy felhívják figyelmüket az esetleges piaci lehetőségekre, sztorikra vagy csak beszélgessenek arról, hogy mit látunk a pénzpiaci folyamatok mögött.

Egyelőre nehéz elképzelni az életünket idő dimenzió nélkül, így mi is ezt használjuk. A múlt eseményeit értelmezzük, abból következtetünk és sztorikat gyártunk a jövőre vonatkozóan – és így ajánlunk termékeket, megoldásokat a jelenben. Azon ugyanakkor nem lennék meglepve, ha brit tudósok megállapítanák, hogy lassabban telik az idő annak, aki veszteséges nyitott pozícióban ül, mint annak, aki éppen nyerésre áll.