A második forduló feladata az volt, hogy a cégvezetők a saját vállalkozásaikat madártávlatból szemlélve vizsgálják meg, hogy milyen erősségekkel, gyengeségekkel rendelkeznek, milyen lehetőségeik vannak, és hogy milyen konkurensekkel kell felvegyék a harcot a saját piacukon. A Mentor főtámogatója a Magyar Bankholding.
A keresztstratégiai kitörési pontokat keresték
Molnár Imre coach, a Mentor ötletgazdája a műsorban elmondta: „a versenyzők feladata ezúttal az volt, hogy találjanak olyan kitörési pontokat, amelyek az egész jövőbeni stratégiájuknak az alapja lesz. A cégvezetők ugyanis nagyon sokszor gondolják úgy kapásból, hogy tudják, mit kéne máshogy csinálni, anélkül, hogy mélyebb analitikába fognának és kontextusba helyeznék a saját vállalkozásukat".
Szerinte nagyon nem mindegy, hogy egy társaság például piaci részesedést szeretne elhódítani a konkurenciától, mert ez egészen más stratégiát követel, mint hogyha az eredménytermelő képességét szeretné növelni, és ezért folytat beruházásokat. A fejlesztés esetén például tőkeszerzésre van szükség, aminek az egyik formája az, ha a már eleve veszteséges területeket „elengedik", nem törődnek a piaci részesedéssel, hanem a számukra eredményt termelő üzletekre fókuszálnak. Ez egészen más stratégiát kíván egyik vagy másik esetben.
A Mentor mostani fordulójának a kiindulási alapja az úgynevezett SWOT-analízis volt, ami a Strengths (Erősségek), Weaknesses (Gyengeségek), Opportunities (Lehetőségek) és Threats (Veszélyek) kifejezésekből tevődik össze. A műsor ötletgazdája ezt köznapi értelemben úgy fogalmazta meg, hogy mire képes egy cég valójában: melyek az erősségei, illetve milyen kockázatok, veszélyek vannak a működésében, amelyek gátolhatják, hogy valamilyen üzleti vagy külső környezetet ki tudjon a vállalat vezetése használni.
Üzleti mátrix a mutatós „bulletpointok" helyett
Molnár Imre szerint ez az eszköz azért is jó más analitikai megoldások mellett, mert a döntéshozóknak hármat hátra kell lépniük, hogy valamennyire reális képük legyen a saját helyzetükről. A tanácsadó úgy látja, hogy a vállalkozások többsége a való gazdasági életben hiába állítja magáról, hogy összeállítja ezt az analitikát, igazság szerint az esetek kis százalékában teszik meg ezt igazán. Sokszor viszont csak egy mutatós táblázatot készítenek mélyebb átgondolás nélkül. „Az elemzés alapos elvégzése azért is fontos, mert egy társaság életében a következő évek határozott lépéseit, beruházásait, döntéseit, fejlesztéseit alapozhatja meg" – hangsúlyozta.
Így látták a második fordulót a kkv-k ügyvezetői
ÖkoABC – Madari Szilvia
„A Mentor során jól elmagyarázott analitika már csak azért is nagy segítség volt számunkra, mert eddig ezt a típusú üzleti elemzést másképp értelmeztük. Most tisztázódott számomra igazán, hogy mikor figyelek a külső körülményekre, és mikor kell, hogy a vállalkozás belső adottságaira fókuszáljak. A feladat adott egyfajta távolságot, ahonnan a saját üzletünkre ráláttam". Az ügyvezető azt is megemlítette, hogy jelenleg az viszi el a mindennapjaikat, hogy a változó gazdasági környezetre reagáljanak – a többi között az árrés és a profitabilitás terén. „Most minden tudásra, összeszedettségre óriási szükség van. A vevők tényleg átmentek takarékosabb üzemmódba, és sokkal megfontoltabbak, hogy mit tesznek a kosarukba" – összegzett Madari Szilvia.
LSM – Gödri Emese
„Az előző fordulóhoz képest, amikor csak sokáig nézegettem az üres papírt, most csak úgy jöttek sorban egymás után a gondolatok. Nagyon jó volt leírni, mert mélyen bele tudtam menni, hogy mik a mi erősségeink, gyengeségeink, hogy mit tudunk és milyen lehetőségeink vannak. A közös munka során a komfortzóna elhagyását is ki tudom emelni. Az elkészített diagramból például egy új céges marketingstratégiát is alkottam, ezt az üzlettársammal egyeztetve dolgoztuk ki" – mesélt az elmúlt egy hétről Gödri Emese. Azt is kiemelte, hogy a Mentor-féle SWOT-analízis visszaigazolta az ő korábbi alaposságát, jól jöttek a régebben összerakott elemzései is, és abban is megerősítette ez a feladat, hogy a mátrix összeállításánál nincs vége a munkának, sőt éppen ott kezdődik a lényeges rész.
Tisztítószer.hu – Nagy Antal
„Nagyon jó hangulatú volt a konzultáció. Imre viszont úgymond kiborította a bilit nálunk. A szintén tulajdonos testvéremmel egyes vitapontokban egymásnak is feszültünk, most láttuk, hogy milyen régi letapadt megszokásaink vannak. A külső-belső vállalati térkép elkészítése előtt volt a fejünkben egy kép, hogy hol helyezkedünk el a piacon, de most kiderült, hogy a SWOT-analízis mélyebb átgondolása után mégsem ott vagyunk. Az is világossá vált, hogy nem azokkal a táraságokkal konkurálunk, amelyekre mi gondoltunk, sőt a jövőben a versenytársainkra is másképp tekintünk". Mindez egy több mint negyedszázada létező cégnél fordult elő. Már az előző műsorban is utalt Nagy Antal erre az átütő felismerésre, amikor úgy fogalmazott, hogy „a Mentor során 2 óra alatt többet tanult a konkurenciáról, mint az elmúlt 20 évben".
További részletekért és üzleti jó tanácsokért hallgassa meg a második adást! A bemutatkozást és az első fordulót pedig itt és itt hallgathatja vissza.