Sokkal életképesebbek és hatékonyabban működnek azok a cégek, amelyek kiforrott pénzügyi tervvel rendelkeznek, mint azok, akiknél hiányzik az átgondolt üzleti stratégia – mondta a Gazdasági Rádió GR2 gazdasági reality műsorában a CIB Bank KKV régióigazgatója.

Szabó Ákos ezt leginkább azzal magyarázta, hogy a távlati terveket kidolgozó társaságok sokkal jobban fel vannak készülve a negatív körülményekre és a váratlan helyzetekre, emellett van jövőképük is.

Tippek a CIB szakértőjétől

- A jó pénzügyi tervben részletesen kell szerepelniük a költségeknek, illetve a költségek megosztásának, nagyon fontos, hogy ezek a számadatok a realitást tükrözzék.

- A terjeszkedésen gondolkodó vezetőknek gondoskodniuk kell egy esetleges likviditási hiány finanszírozásáról is, számos esetben ugyanis a növekvő árbevételekből származó extra profit eleinte nem fedezi az emelkedő költségeket.

- Komoly biztonsági hálót jelenthet egy vállalkozás számára a hitelkeret fenntartása, hiszen saját forrásból, nyereségből rendkívül nehéz lehet megoldani a növekvő forgóeszköz-finanszírozási igényt.

- A cégek „előélete" is fontos tényező, ha ugyanis a vállalkozás a múltban felelősségteljesen és nyereségesen tudott működni, akkor ez jó táptalajt biztosít a további fejlődéshez.

Tippek a KPMG szakértőjétől

Ha az adott társaság a jelenlegi tevékenységét szeretné továbbfejleszteni, – például új piacokon kíván megjelenni – akkor először azt érdemes feltérképeznie, hogy milyen a már forgalomban lévő terméke – tanácsolja Mádi-Szabó Zoltán, a KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának vezetője.

- Meg kell vizsgálni azt is, hogy milyen árbevételt lehet elérni a kiszemelt piacokon, és kik tartoznak a célcsoportba. „Ami az egyik piacon működik, az lehet, hogy egy másikon is fog, vagyis a cégek a korábbi tapasztalataikból kiindulva tudnak továbblépni."

- Mádi-Szabó Zoltán hozzátette: egy megfelelően kidolgozott pénzügyi terv mindig a marketingcélokon és a marketingstratégián alapul. Ezeket az elképzeléseket érdemes „nulla bázisra" építeni, vagyis nem szabad csak az előző évek eredményeit beszorozni egy bizonyos százalékkal. Bár a szakértő elismerte, hogy a pénzügyi tervet könnyebb úgy elkészíteni, ha már létezik egy kiindulópont, mégis érdemes minden évet tiszta lappal kezdeni.

Mindig legyen B-terve!

Ha Ön is kérdezne a GR2 szakértőitől, akkor írjon a gr2@gazdasagiradio.hu címre.

Az mindig erősíti az üzleti tervet, ha nem csupán egy elképzelésre van felépítve, hanem létezik menekülőútként B-terv is, arra az esetre, ha nem jön össze az eredeti stratégia. Ezt az alternatív változatot is megfelelően alá kell támasztani, részletesen ki kell dolgozni, az nem elég, hogy pusztán vázlatosan tartalmazza a lehetséges lépéseket.

+1 tipp

Molnár Imre, a GR2 főtanácsadója általánosságban véve jó megoldásnak tartja a konzervatív tervezést, azonban az is lényeges elem, hogy a hitelt nyújtó pénzintézetek, továbbá a befektetők lássák az ambíciót is a vállalkozás üzleti stratégiájában.

A műsort itt hallgathatja meg: