A 14 héten keresztül zajló versenyben három kis- és középvállalkozás méri össze a tudását. A cégfejlesztésben és a kitörési pontok megkeresésében a műsor szakértői segítenek nekik.

Az első házi feladat

A versenyzők kezdésként „belekóstoltak” a stratégiaalkotás kreatív részébe, hiszen a jövőképet, küldetést és az alapvető értékrendet kellett részletesen meghatározniuk. A cégek bemutatkozását itt olvashatja el.

Tippek a stratégiai tervezéshez

„Egy vállalatvezető legfontosabb feladata, hogy kialakítsa a szervezet jövőképét, küldetését, illetve azt a közös értékrendet, amely az üzleti kultúra alapját képezi” – véli Molnár Imre, a GR2 főtanácsadója.

- A szakértő szerint az adott cég akkor jár el helyesen, hogyha olyan értékeket választ, amelyek – a pozíciótól függetlenül – a jelenlegi és valamennyi jövőbeli munkatársra egyformán érvényesek.

- Kevesebb több: fontos azt is szem előtt tartani, hogy egy 20 pontból álló értékrendnek senki sem tud majd maradéktalanul megfelelni, ezért fel kell állítani a prioritásokat, és a listát 4-5 szempont köré szűkíteni.

- Ezek a kiválasztott szempontok képezik az alapját a szervezeti kultúrának, de később mindezt a partnercégekre és alvállalkozókra is ki lehet terjeszteni.

Így oldották meg a feladatot a versenyzők

A CEOS Kft. ügyvezető igazgatója úgy vélekedett, hogy a jövőkép megfogalmazása a tulajdonosi kör és a vezetők számára fontos, míg a misszió és az alapvető értékrend definiálása a dolgozók szempontjából bír döntő jelentőséggel. A cég lépésről lépésre halad előre, és bár lényeges az, hogy a társaság irányítóinak szeme előtt ott lebegjen a végcél, Pohl Ákos szerint a közbülső állomásokat is fontos, hogy megfogalmazzák. A szerkezet-tervezéssel foglalkozó társaság két külön idősíkban gondolkodott: meghatározta az 5, valamint a 10 éves időtávú terveit is, amelyek mentén fejlődni kíván.

A Tisztítás-technológiai Tudományok Intézete Kft. esetében több tényező is nehezítette a jövőkép megfogalmazását. A vállalkozás tíz évvel ezelőtt kezdte meg felnőttképzési programját, de bizonytalanságot éreznek azzal kapcsolatban, hogy milyen irányba fejlődjenek tovább. Sándor-Gömöri Andrea ügyvezető igazgató kitért arra is, hogy a tisztítás-technológia kiemelt része a kutatás-fejlesztés, az energiatudatosság és a költséghatékonyság is – például a gépek, eszközök, tisztítószerek esetében.

A szakértő válasza

Makay László, a KPMG igazgatója szerint ezen a területen korlátot jelenthet az elérhető állami pályázatok mennyisége, ráadásul a piacot is meg kell győzni arról, hogy miért érdemes pénzt áldozni a takarítással foglalkozó alkalmazottak oktatására. Ebben a helyzetben például az lehet a kitörési pont, ha a cég a tisztítás-technológia mellett más képzési lehetőségeket is elindít.

A harmadik versenyzőnek, a Greenwolf Kft.-nek egyszerre kell megküzdenie a menedzsmentben zajló generációváltás nehézségeivel, illetve az újabb üzletágak megnyitásával. Csörgics Mátyás ügyvezető szerint a jövőkép megalkotása ezért ahhoz hasonlított számukra, mintha egy könyv előszavát kellett volna megírni.

A szakértő válasza

A KPMG igazgatója úgy látja, hogy az ő esetükben érdemesebb lehet a rövid távú célokra és a napi teendőkre összpontosítani, ezeknek azonban nem szabad teljesen más irányba terelniük a céget. Fontos ugyanis az, hogy a mindennapi feladatok mellett néha kilépjenek a mókuskerékből, és a távolban meglássák a „Szent Grált”, amelyet minden helyzetben követni fognak. Általánosan jellemző, hogy „amíg tervezgetnek a vállalkozók, addig könnyebben tudnak hosszú távú – akár 20 évre szóló – jövőképet kialakítani, de amint belevágnak az üzletbe, felbukkannak a napi teendők” – tette hozzá Makay László.

A műsort itt tudja meghallgatni:

Ha Ön is kérdezne a GR2 szakértőitől, akkor írjon a gr2@gazdasagiradio.hu címre.