„A gazdasági reality műsorfolyamának, mondhatjuk, hogy ez a legérzékenyebb adása. Ilyen szempontból senkinek nem akarunk a pénztárcájában, zsebében, trezorjában vagy a bankszámláján turkálni. Ugyanakkor az a közös út, amire a cégeink vállalkoztak a Mentor három hónapjában, nem lenne teljes, ha nem látnánk, hogy az eddigi stratégiai célkitűzéseik, a marketing irányvonal és az üzletfejlesztés mennyire vannak köszönőviszonyban a pénzügyi lehetőségeikkel" – indította az ötödik adást dr. Molnár Imre, a Mentor ötletgazdája, stratégiai tanácsadója.
„A negyedik feladat a stratégiai tervezésnek a szigorúan vett pénzügyi lába. Az volt az elsődleges elvárás az ügyvezetők felé, hogy a 2023-as évre vonatkozóan reális pénzügyi tervet tudjanak letenni az asztalra. Természetesen egy ilyen kimutatás számtalan függőben lévő vagy még nem teljesen ismert változóval együtt teljes. Ki gondolta volna például egy-két hónappal ezelőtt – néhány nagyon profi technikai elemzőn kívül –, hogy most éppen itt fog tartani az euróárfolyam a forinthoz képest, vagy pláne a dollárhoz képest" – tette hozzá.
A hurráoptimizmus és a pesszimista alulbecslés se kifizetődő
„Nyilván csak azzal tudunk számolni, ami bekalkulálható, ami jelenleg látható, ami most egy évet befolyásol. Felelőtlen és megalapozatlan lenne olyan pénzügyi tervet letenni, ami túl sok spekulációt tartalmaz. Akár pozitív irányban, ha túlzottan hurráoptimisták vagyunk, de akár negatív, pesszimista értelemben is lehet torz egy ilyen terv. Azt javaslom minden vállalkozásnak és minden szervezetnek – legyen az egy nonprofit egyesület –, hogy a ténynek vehető vagy a közel tényszerűnek tekinthető adatokkal tervezzék a közeljövőt. Bármi jön ki a végén, az lesz a legreálisabb kép, sajnos" – fogalmazott a szakember.
Dr. Molnár Imre szerint a mostani korszak, amiben élünk 2022 februárja óta, tipikus példája annak, hogy a múltbéli adatokra alapozott prognózis semmit nem jelent. „Annak, hogy mi fog történni az előttünk álló fél- vagy egy évben, vajmi kevés köze van ahhoz, hogy mi történt eddig, milyen korábbi adatokra alapozott következtetéseink vannak. Azt gondolom, hogy az a döntéshozó, aki évek vagy évtizedek óta viszi a vállalkozását, az pluszban a megérzéseire és az összetettebb sémáira is tud alapozni. Aztán legfeljebb más lesz a kimenetel, de hiszek abban, hogy most akár ezekre a gazdasági megérzésekre is lehet hagyatkozni, amennyiben a cégvezetők kellően seniornak számítanak a saját területükön" – vallja a stratégiai tanácsadó.
Az eukaliptusz stratégia – Tisztítószer.hu / Brilliance Kft.
Nagy Antal az árfolyamváltozásokat tekintve arról beszélt, hogy viszonylag szerencsés a helyzetük. Bár jórészt külföldi alapanyagokkal dolgoznak, de egyaránt vannak eurós bevételeik és kiadásaik. „Tehát gyakorlatilag nekünk nem kell most forintot váltogatni euróba, mert az egy büntetés volna." Kitért arra is, hogy a Mentor során összerakott marketingtervnek ők máris elkezdték az éles tesztelését. Ugyan konzervatívabb pénzügyi összefoglalót adott be a gazdasági reality-ben, de remélik, hogy végül sokkal nagyobb durranás lesz azokban a változtatásokban, amelyeket már megléptek vagy tesztelnek. A cégtulajdonos követendő üzleti analógiaként az eukaliptuszok evolúciós stratégiájáról is mesélt, hogy miként tudják a hatalmas tüzeket – vagyis a válságos helyzeteket – a saját javukra fordítani.
„Szétoptimalizáljuk a folyamatokat" – LSM / Zebrapack Hungary Kft.
Gödri Emese kiemelte, hogy évek gondos tervezésének köszönhetően pozitívak a várakozásaik, és náluk is vannak euróban érkező bevételek. Bár a hulladéktömörítő, -bálázó gépeiket külföldről vásárolják, de megvan a balansz. A Mentornak is köszönhetően új szemszögekből is áttekintették a feladataikat. „Mi ezt úgy hívjuk, hogy szétoptimalizáljuk a tevékenységeket, és megnézzük azt, hogy még hol lehet ugyanolyan költségen még több bevételt összehozni". Ezt tartják szem előtt például az őszi karbantartások és a gépátadások összehangolásánál is. Beszélt arról is, hogy a kellően megalapozott döntés mellett a vállalati hitelfelvételnek milyen előnyei vannak, és erre hogyan lehet kitörési lehetőségként tekinteni. A szezonalitásról elmondta: míg korábban volt ilyen hullámzás, most már egész évben felmerülhet a cégeknél az igény ezekre a berendezésekre.
„Bátran kell kérni – akár a partnerektől is" – ÖkoABC / Flyfit International Kft.
Madari Szilvia képviselte azt a nem kevés magyar vállalkozást, amelyeknek komoly kihívást jelent, hogy miként hangolják át a korábbi terveket. Ők külföldről négy helyről szereznek be alapanyagokat, három partnerük Olaszországban található, egy pedig Németországban. Az extra költségek pedig olyan kisebb tételeknél is megjelennek, mint a raklapok euróban elszámolt ára. „Az elmúlt évek során is rá kellett jönni arra, hogy adott esetben bátran kell kérni – akár az üzleti partnerektől is. Mivel mi olasz márkákat képviselünk, és számukra is fontos a magyar piac, így vannak költségek, amelyeket meg tudunk osztani, vagy vannak tételek, amelyeket fixáltunk" – mondott egy gyakorlati példát az ügyvezető. Náluk a pénzügyi kimutatásban a szezonalitás is erőteljesen megjelenik, a karácsonyig tartó időszak az ÖkoABC-nél egyértelműen az illatoké.
A versenyzők szakmai anyagainak kiértékelésében ezúttal is részt vett Bognár Zsuzsanna, a Magyar Bankholding bank, mikro- és kisvállalat termékfolyamat-támogatási vezetője.
További részletekért és üzleti tippekért hallgassa meg a Mentor adását! A műsorvezető Érczfalvi András.