Az első robotok a múlt század 20-as éveiben jelentek meg, eleinte az emberi mozdulatokat utánozták. A  kutatók nagyon hamar rájöttek, hogy a robotok képesek túlszárnyalni az emberek mechanikai teljesítményét. A mai robotika ennél már tovább megy, célja, hogy a kognitív döntéshozatali sémákat is megpróbálja a számítógépes technikával leképezni – ad némi visszatekintést, Mészáros Zsolt, a MOTIMENT, méréstechnikusa.

Az ipar kétféle módon is hasznosítja a robotizációt – mondja Matyi Tamás, az Audi folyamatfejlesztési szakembere, lean szakértő. Egyfelől a termelékenység növelésére, és azért, hogy kényelmessé, élhetővé tegyünk egy munkahelyet. A gyári hegesztőrobot például, az emberi erőforrást kíméli. Mesterséges intelligenciával ellátott robotok is kellenek a termelésbe, ezek feladata lehet például, hogy adatokat gyűjtsenek a gépek üzemi jellemzőiről. Egy intelligens rendszer sok gondolkodási feladatot is le tud venni az ember válláról.

Már ideje korán kell azonban azzal is törődni, hogy a mesterséges intelligenciát csak jó dologra lehessen használni – emeli ki Fekete Csongor, a Grape Consulting, mesterséges intelligencia szakértője. A technológiai óriások Microsoft, Google, Facebook, vagy az önvezető autó prófétája Elon Musk most fektetik le ennek az alapjait.

Irodai környezetben is működik már a robot rendszerek intelligens változata is, az ügyfélkezelésbe bevont chatbotok sok esetben gyorsabban tudnak reagálni, mint az ember, de tanulni egyelőre az emberektől tanulnak.

A robotizáció a könnyebbség mellett félelmeket is generál az emberekben, nemcsak a biztonsági aggályok miatt, hanem amiatt is, hogy a folyamat végül elveszi-e az emberek munkáját? A szakértők szerint nem kell félni, mert az automatizációval felszabaduló munkaidőt új szolgáltatásokra lehet fordítani, a munkaerőt pedig más kreatívabb munkára lehet átirányítani. Az emberi kreativitást még nem tudja kiváltani a mesterséges intelligencia.

A cégvezetőknek is gyorsan kell alkalmazkodni az új helyzethez, tudni kell pontosan, hol lehet robotizálni, beleértve az ügyfélszolgálatokat is, és hol folyik el a felesleges adminisztráció igényelte energia. Vezetői felelősség, hogy hosszú távon megvalósuljon munkavállalók és a robotikai megoldások együttélése, különben kudarcra ítéltetett a cég.

Mennyire szervezett az irodai életünk, hogyan gazdálkodunk a legjobban a munkaidőnkkel? A témával már a következő május 26-i adás foglalkozik a Magyar Telekom, a Qualysoft, a LEGO és a MOTIMENT szakértőinek a bevonásával.

A május 19-i teljes adást itt hallgathatja meg: