„Az egyik Tallinban élő barátom dobta be az ötletet még 2012-ben, hogy mennyire jó lenne itthon elkezdeni csomagautomatákat telepíteni. Látta és tapasztalta, hogy az Észtországban akkor már működő modell sokkal hatékonyabb, mint a házhozszállítás. Megkerestük a céget Tallinban és megvettük a licencjogokat, ami nem csak a csomagszekrényekre értendő, hanem a szoftveres háttérre is. Az elmúlt pár évben saját rendszert fejlesztettünk ki a hazai szokásokra optimalizálva, rengeteg olyan sajátossággal, melyek egyáltalán nem léteznek Észtországban; ilyen például, az online „csomagfeladás”.

Egy idén készített hazai tanulmányban a szakértők kifejtik, hogy sokkal környezetkímélőbb a csomagautomaták használata, mint a házhozszállítás, ezért is kaphatta meg a ráaggatott „okoscsomag” kifejezést, na meg, sokkal praktikusabb, gyorsabb és hatékonyabb is a használatuk. Nem utolsó szempont, hogy fejlettebb az IT-rendszerük, de nem csak ettől kiemelkedő a Foxpost sikere: a csomagokat nem utaztatják többször fölöslegesen, illetve nem is „jegelik”, vagyis nem pihentetik egy depóban, hanem azonnal csomagautomatában landolnak, mindezt összesen 17 autóval valósították meg a 2019-es évben. Ez azért is óriási teljesítmény, mert az év végére, a cég eléri az 1,6 milliós csomagszámot, ismertette Bengyel, míg a piacon lévő hasonló szolgáltatást nyújtó versenytársaknak, legalább 100 autóra van szükségük, kevesebb csomag kiszállítására. Nem ördögtől való a gondolat, hogy ha kevesebb autóval jobb eredményeket lehet elérni, miért nem lehet csökkenteni a konkurenciánál is a számokat, ezzel jelentősen hozzájárulnának a hazai szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez.

A megoldás, az egy kézben tartás

A legtöbb Magyarországon működő csomagküldő cég, külső erőforrásokat használ, kiszervezett beszállítókkal dolgoztatnak a csomagok kiszállításánál, begyűjtésénél, ezzel fokozva a hibaforrások megjelenését, illetve nyújtja a kiszállítás idejét. Régiónként vannak megbízva alvállalkozók és az alvállalkozók is alvállalkozóknak adják tovább a feladatokat. Nem ritka eset, hogy a csomagok elvesznek, mivel annyi kézen mennek keresztül, hogy képtelenség rendes logisztikai/szoftveres háttér nélkül nyomon követni őket, így az sem derül ki soha, hogy ki a felelős a csomag elvesztéséért.

Ezekkel szemben a Foxpost a teljes logisztikai hátteret egy kézben tartja, zárt rendszerben működve, így tudják hozni azt a minőséget, amit a vásárlók már jól ismernek. A cégvezető, a minőséget emelte ki cégük erősségének, mivel saját maguk intézik az automaták ürítését, feltöltését, könnyen tudják kontrollálni a küldeményeket és átláthatóbb is a csomagok menete. Az is mutatja, hogy ez a módszer annyira jól működik a hazai piacon, hogy már az első évben a GKI egyik kutatása szerint, a magyar webáruházak által legmagasabbra értékelt „fixpontos” cég, a Foxpost és tartotta meg a megtisztelő címet az azóta eltelt években is  Nem is csoda, hogy közel egymillió felhasználónál tart a szolgáltatás. Érdekes adat, hogy a kezdetekkor, az első nyolc hónapban, ugyanannyi csomagot kezelt a Foxpost, mint az idei évben három nap alatt. Ami szintén a terjeszkedésre utal, hogy ebben a hónapban, egy hét alatt, körülbelül 25 ezer egyéni regisztrációt rögzített a cég webes felületén, a foxpost.hu-n.

A csomag alkalmazkodjon hozzám

„Jelenleg, 103 Foxpost csomagszekrény van Magyarország területén és ez a szám egyre csak bővül. (Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy az interjú óta a csomagautomaták száma, 117-re bővült. - a szerk.)  Eleinte 63 rekeszesek voltak az automaták, mostanra már 110 rekeszre bővültek, illetve ebben az évben még 16 automata telepítését tűzték célul országszerte. „Több helyszínen leszünk jelen, nagyobb kapacitással. Szeretnénk megváltoztatni a csomagküldési piacot és megmutatni, hogy milyen hatékony, ha fix ponton lehet átvenni a csomagot.”

A házhozszállítás már nem fenntartható modell, főleg nem, egy városi életbe applikálva. Kinek van ideje sorban állni feladni egy csomagot, vagy otthon ülni egy napig, hogy megérkezzen az áru? Ráadásul ha ezekhez még hozzáadjuk a fölösleges szén-dioxid-kibocsátást is -- főleg abban az esetben, ha többedszeri kiszállítás alkalmával sem sikerül átvenni a kézbesítendő csomagot -- azonnal látható, hogy ez a fajta csomagküldés, egy teljesen elavult rendszert követ, ráadásul drágább is, mint csomagautomatás testvére. Míg előbbit be lehet iktatni a nagybevásárlásba, ügyintézésbe, napi rutinba, mivel a csomagautomaták bevásárlóközpontokban, hiper- és szupermarketekben vannak, utóbbinál még az is előfordulhat, hogy szabad napot kell kivenni a futár érkezését várva.

A cég, ahol nincs év vége

”Nálunk januárban van vége a szezonnak és nem decemberben. Augusztustól kezdenek felfelé kúszni a mutatók és novemberben érik el a csúcsot. Az elmúlt években év végére csökkentek ezek a számok, tavaly viszont áttörést értünk el, ugyanis december és január is annyira erős volt, mint november. Egész decemberben annyi csomag zúdul a FoxPost-ra, mint máskor két hónap alatt. Persze ez teljesen érthető karácsony miatt. - mondta el a cég vezetője.”

A teljes interjút itt is visszahallgathatják. Bengyel Ádámmal Érczfalvi András beszélgetett.