Ahogy lassan feléledni kezd a turizmus, úgy próbálkoznak az újraindulással a légitársaságok is. A koronavírus által okozott gazdasági leállás legmélyebb pontján volt, hogy a Wizz Air repülőgépeinek mindössze 3 százaléka repült. A légitársaság 1,5 milliárd euró készpénzzel ment bele a válságba, de 1000 dolgozójától így is meg kellett válnia. Bíznak a jövőben, mert egy új repülőgép-megrendelésüket sem mondták le.

Még korábbi előfoglalások is maradtak a nyár végi utazásokra A Magyar Utazási Irodák Szövetségének szóvivője emellett azt is elmondta, hogy az utazási irodák számára elsősorban az adhat reményt, hogy augusztusban, szeptemberben már a külföldi utazások is beindulnak. Bakó Balázs hozzátette: az irodák nevében az esetleges lemondásoknál a visszafizetések helyett az utalvány rendszert preferálják, és jogszabály módosítást is kezdeményeztek ez ügyben.

Inkább készet vásárolunk, mintsem építkezünk

Nincsenek eladási kényszerben a nyaralók tulajdonosai – mondta a Trend FM-nek nyilatkozó ingatlanpiaci szakértő. Nem lehet arra számítani, hogy a vírus miatt jelentősen esnek az árak, habár a kereslet csak április második felétől kezdett ismét megélénkülni. Mester Nándor szerint a Balatonnál akár hat-nyolc hónappal is későbbre tolódhat az értékesítés megkezdése.

forrás: Pixabay.com

Mind a lakáspiaci forgalom, mind pedig az árak meredeken csökkentek. A legnagyobb visszaesés a panellakások piacán tapasztalható – mondta a GKI igazgatója.

29 százalékkal nőtt az év elején a lakásvásárlások száma. A kiadott építési engedélyek száma viszont 27 százalékkal csökkent, ami elsősorban azt jelenti, hogy fél-egy évvel ezelőtt már megcsappant a lakásépítési kedv az országban – mondta a Balla Ingatlan tulajdonosa.

Az április valójában enyhülést hozhatott a magyar gazdaságba

Az első negyedéves államháztartási hiány ettől jelentős, de az április volt, ami lefaragott az első három hónap alatt felgyűlt 842 milliárdos állami túlköltekezésből. A negyedik hónapban sokat segített, hogy a korábban megelőlegezett EU-s programokból 250 milliárd forintos bevétele volt a költségvetésnek. Magyarország uniós szinten még a szerencsésebbek közé tartozik, a márciusi kiskereskedelmi forgalmon például még nem látszik a járványhelyzet hatása – mondta Regős Gábor.

A kiskereskedelmi különadó bevezetése azonban még hozhat enyhe áremelkedést a Deloitte Magyarországi Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari Tanácsadó csoportjának vezetője szerint. A külföldi tulajdonú kiskereskedelmi láncok profitjuk után 2,5 százalékos különadót fizetnek a kormány döntése szerint. A jogszabály a beszállítókat is védi, ugyanis megtiltja a felvásárlóknak, hogy egyoldalúan árat csökkentsenek.

Az infláció úgy visszatáncolt, mint még soha

Az ING vezető elemzője szerint egy hónap alatt ilyen mértékű esésre csupán néhányszor volt példa az adat közzétételének kezdete óta. Az elemző szerint nem kétség, hogy a növekedés az élelmiszer- és élelmiszer jellegű termékek felvásárlásának köszönhető. Ezeknek a termékeknek az esetében majdnem 13 százalékos volt a bővülés. Az üzemanyagkiskereskedelem számaira rányomta a bélyegét a kijárási korlátozás, amit alátámaszt a forgalomban tapasztalt majdnem 17 százalékos márciusi csökkenés. Virovácz Péter szerint az üzemanyagok árának csaknem 23 százalékos csökkenése húzta vissza az egész árindexet.

Májusban, a kijárási korlátozások enyhítésével már változhat a helyzet a hazai benzin-és gázolaj értékesítésben, de az olajpiaci kilábalás még hónapokig tarthat. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára hozzátette: az üzemanyagárak is csak lassú ütemben mehetnek felfelé, ami az autósok számára nem jó hír, viszont a világgazdaság szempontjából kedvező fejlemény.

Ahol a vírus nélkül is válságban van a gazdaság

Az államcsődöt is bevállalja Argentína, semmint hogy kifizesse hitelezőit – mondta az ország pénzügyminisztere. Ha a dél-amerikai ország mégis rábólintana a hitelezők ajánlatára, akkor három évig mentességet kapna az adósszolgálat alól. Az IMF-ellenes vezetés viszont inkább választaná a rendezetlen csődöt, ez pedig nem csupán kommunikációs trükknek tűnik – mondta a Trend FM-nek nyilatkozó Dél-Amerika- és biztonságpolitikai szakértő.

forrás: Pixabay.com

Négy nullát spórol Irán az új valután

A száz éve leváltott tománt vezeti vissza a perzsa ország a riál helyett, egy tomán 10.000 riált ér majd. A Corvinus Egyetem Világgazdasági Intézetének professzora szerint az új fizetőeszközzel kapcsolatban a bizalom kérdése a legfontosabb. Ugyanis, ha csökken a bizalom egy valuta iránt, akkor, bár megmarad a forgalom, de kizárólag devizában, a befektetői kedvet pedig hosszabb távon ez nem hozza vissza. Márpedig Iránban a szigorú szabályozások miatt a külföldi befektetések egyáltalán nem mennek könnyedén – mondta Magas István.

A járvány nyertesei: a videójáték-gyártók

Alapvetően, minden otthoni szórakozási forma népszerűbb lett a világjárvány kitörésével. A hagyományos konzolos vagy számítógépes játékok mellett a legnagyobb növekedést a mobiljátékpiac érte el, az egyéni felhasználók száma is egyre és soha nem látott mértékben gyarapodik. Kettős hatás érződik azonban az e-sport tekintetében, hiszen egyrészt nő a népszerűsége a kompetitív videójátékozásnak, viszont sok versenyt le kellett mondani, ami az ágazat szereplőinek jelentős problémát jelent – mondta Koi Tamás, szakújságíró.

forrás: Pixabay.com

A szórakoztatás mellett most olyan, korábban csak fejlesztési-kísérleti fázisban létezett iparágak kerülhetnek előtérbe, mint például a 3D-s nyomtatás. Ha egy kis hiányzó alkatrészt otthon az ember, akár saját maga elő tud majd állítani, akkor minek menne a boltba, hogy ott veszélynek tegye ki magát- mondta Lakatos Dávid, a bostoni székhelyű Formlabs termékfejlesztési vezetője.

A koronavírus miatt több cég gondolkozik el azon, hogy 3D-s nyomtatással készítse el a szükséges alkatrészeit – mondta az Informatikai Vállalkozások Szövetségének főtitkára. Molnár Attila szerint végső soron pénzügyi kérdés, hogy egy vállalkozás mennyire kötelezi el magát a technológia mellett.

V-alakú felpattanással, de csatlakozhat a sorhoz a luxusipar – mondta az Equilor Befektetési Zrt. üzletkötője. A Ferrari például felülmúlta az elemzői várakozásokat, több mint egy milliárd dolláros árbevételével, és a leszállított kocsik számával is. Annak ellenére, hogy két nagy olaszországi gyárát is több mint egy hónapra be kellett zárnia a koronavírus miatt meghozott intézkedések hatására.