Egyre többen térnek vissza a városokba, vagy kívánnak ott élni a jövőben. Becslések szerint 2050-re már több mint hatmilliárd ember él majd megavárosokban, kétszer annyian, mint most. Ezzel párhuzamosan a nagyobb településeken a forgalom is csaknem a háromszorosára duzzad majd, ami pedig intenzívebb forgalmat és környezetszennyezést, nagyobb zajt és jóval több, a forgalomban eltöltött időt is jelent.

Egy megaváros népessége meghaladja a tízmillió főt, és általában egy vagy két nagyvárosi területből áll, amelyek szoros kapcsolatban állnak egymással. A megapoliszok helyzete jelenleg robbanásponthoz közelít, világszerte számos helyen fenyeget már teljes közlekedési káosz.

Városok a fejlesztések előtt

Tekintve, hogy 2050-re a globális népesség nagyjából kétharmada él majd nagyvárosi agglomerációkban, ez jelentősen növeli az urbanizáció mértékét is. A nehézségek is egyre több problémát okozhatnak majd a lakosságnak, így például még inkább a hétköznapok része lehet a hosszas parkolóhely-keresés, az alacsony hatékonyságú kiszállítás, az autókkal zsúfolt utak, és az egyre  népszerűbb online kereskedelem miatt folyamatosan növekvő szállítási forgalom is.

A jövő a károsanyag-, stressz- és balesetmentes mobilitásé

A Bosch a jövőben egyre szélesebb körben fejleszt és kínál okosvárosok számára mobilitási szolgáltatásokat, különös tekintettel arra, hogy világszerte rohamosan nő a nagyvárosi környezet okosmobilitási koncepciói iránti igény: 2050-re már a világ csaknem 80 megavárosa lesz smart city.

„Műszaki megoldásaival vállalatunk nagyban elősegítheti a megavárosok és a nagyvárosi agglomerációk életminőségének javítását, aminek a legfőbb eszköze a károsanyag-, a stressz- és a balesetmentes mobilitás. A Bosch a hálózatba kapcsolt technológiák által kínált lehetőségekkel fogja okossá tenni a településeket. Úgy gondoljuk, hogy a jövőben egyetlen okosváros sem működhet a forgalomszervezés okosmegoldásai és a mobilitás új modelljei nélkül. A kizárólag autócentrikus település koncepciójától távolodva pedig immár olyan mobilitás felé tartunk, amely intelligens, multimodális és megosztott. Így például 2030-ra minden tizedik jármű 'megosztott' jármű, vagyis úgynevezett pod vagy robocab lesz, amit a többi között London, Párizs és Szingapúr is támogat" – emelte ki Rolf Bulander, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja, egyben a mobilitási megoldások üzleti terület elnöke.

A német konszern az élhetőbb városi környezet megteremtését támogató erőfeszítései három fő műszaki fejlesztéscsoport köré szerveződnek: ezek az automatizálás, az elektromossá alakítás és a hálózatba kapcsoltság.

Okosvárosok a fejlesztések után

Mindezen alapulva a vállalat fő törekvése, hogy mindenki stresszmentesen közlekedhessen. Annak érdekében, hogy ez a nyüzsgő metropoliszokban is sikerrel valósulhasson meg, a tömegközlekedés, a gépjárművek, az önvezető járművek, a közös használatú és a szállítójárművek üzemét, a motorkerékpárokat, valamint bármilyen más közlekedési módot egyaránt az egymás közti zavartalan hálózatba kapcsoltságnak kell meghatároznia.

Életeket menthetnek a hálózatba kapcsolt járművek

A felhasználók által csupán néhány kattintással előre foglalható multimodális mobilitási szolgáltatások is meghatározó szerepet játszanak majd a zsúfoltság csökkentésében, de a közlekedés mind szélesebb körű automatizálása egyben nagyobb biztonságot és kevesebb balesetet is jelent.

Az autók, a kétkerekűek és más közlekedők, illetve a környező infrastruktúra hálózatba kapcsolása elősegítheti a balesetek megelőzését, így életeket menthet. Jelenleg évente több mint 1,2 millió haláleset történik a világ útjain, a Bosch megoldásai ezt a tragikus számot csökkenthetik.

Közlekedés károsanyag-kibocsátás nélkül

Az intelligens városokban a levegő minősége is meghatározó tényező, a vállalat célja ezért a károsanyag-kibocsátás nélküli közlekedés megvalósítása: a jövő nagyvárosaiban az elektromos mobilitás és a belsőégésű motorok egyaránt ennek a megoldásnak a részét képezik. A Bosch ennek megfelelően jelentős beruházásokat hajt végre mindegyik hajtásrendszer fejlesztésébe, hogy azok maradéktalanul megfeleljenek a jövő kihívásainak.

A vállalat Coup nevet viselő, e-robogó megosztó szolgáltatása Berlinben debütált, de már Párizsban is elérhető. A Bosch-nak köszönhetően ma már több mint 1600 ilyen környezetkímélő robogó rója az utakat. A cég már ma is kutatás-fejlesztési költségvetésének felét, összességében 3,5 milliárd eurót fordít környezetvédelemre és természeti erőforrásaink megőrzésére.