A 6300 kocsiból álló flottából eddig 1300 járművön végezték el az átalakítást, további 700 teherkocsi beszerzésénél pedig a társaság eleve az új technológia alkalmazását követelte meg a beszállítótól. A fejlesztés révén a piacvezető magyar árufuvarozó vállalat továbbra is teljesíthet minden fuvarfeladatot Németország irányába, ahol december 15-től kezdve más fékekkel felszerelt teherkocsikkal – meghatározott kivételektől eltekintve – már nem használható a vasúti pálya.

A tehervonatok fékezése hangos, a keréktárcsák és az öntöttvas féktuskók között keletkező magas zaj káros a vasút mellett élők egészségére. Az Európai Bizottság határozata szerint ezért 2024 végétől a fő árufuvarozási útvonalakon kizárólag csendes vagonok haladhatnak át. A korábban öntöttvastuskóval gyártott teherkocsikat ezért LL típusú kompozit féktuskókkal szereli át a társaság. A hangos szerelvények közlekedési tilalmát azonban Svájcban már idén januárban bevezették, Németországban pedig december közepétől írják elő. A Rail Cargo Hungaria számára a fékrendszerek cseréje kiemelten fontos, mivel forgalmainak 80 százaléka nemzetközi fuvar.

A korszerűsítés magas költségei miatt az RCH az ÖBB-vel összefogva pályázott az EU CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatására, és együtt 1,5 millió euró értékű hozzájárulást nyertek el. Az RCH ezt saját forrásból további 4,3 millió euróval egészíti ki, és 2023 végéig befejezi vagonparkjában a féktuskók cseréjét.

Az újonnan bevezetett csendes fékek esetében a futófelületek simábbak maradnak, ezáltal mintegy 10 dbA értékkel csökken a hangnyomás szintje, amelynek köszönhetően a teherkocsik zajkeltését fele olyan hangosnak érzékeljük. A fejlesztések által Magyarországon is jelentősen redukálódik a közlekedés által okozott zajterhelés, a Budapesten áthaladó vasúti vonalak közelében élő több tízezer ember komfortérzetét már most is javítja a vasúti árufuvarozás több mint felét bonyolító vasúttársaság fejlesztése.