A Nemzeti Filharmonikusok a 2021/2022-es évadban hét változatos műsorú bérlettel, egy régóta sikeres, közkedvelt beavató koncertsorozattal és több kiemelkedőnek ígérkező, bérleten kívüli hangversennyel várja közönségét. Az új szezon legnagyobb öröme természetesen – mint minden zenekar életében – maga a viszontlátás lesz: a járvány elmúltával a muzsikusok, egy teljes évadnyi kényszerű szünet után újra személyesen találkozhatnak hűséges közönségükkel, akikkel az évad szlogenjéhez híven együtt vihetik tovább a remény, az öröm, az összetartozás dallamát – mert csak a találkozás jegyében születhet igazi művészet.

A Kocsis bérletnek több kulcsfogalma is van. Az egyik a grandiozitás. Illik ez Kocsis Zoltánhoz, hiszen nagy formátumú egyéniség volt. A bérlet olyan grandiózus műveket kínál, mint az október 28-án felcsendülő Verdi Requiemje a fiatal és tehetséges Giacomo Sagripantival, a 2022. május 2-i Orff Carmina buranája régi kedvencünk, Kobayashi Ken-Ichiro tolmácsolásában, vagy a francia romantikus, David operája, a Herculanum az elfeledett értékek felfedezője, Vashegyi György betanításában. És a Skócia című koncert, amelyen François Leleux játssza Mozart Oboaversenyét és vezényli Mendelssohn Hebridák-nyitányát, valamint Skót szimfóniáját? Ez a hangverseny főhajtás a sokoldalúság előtt, hiszen a világ egyik legjobb oboása mutatja meg, hogy karmesterként is az élcsapat tagja.

A Kobayashi bérletben izgalmas ritkaságokat találunk, úgymint Prokofjev Nyevszkij-kantátája és Kizsé hadnagya, monumentális remekeket, mint Mahler és Bruckner Kilencedikje vagy Sosztakovics 5. szimfóniája. Kiváló szólisták muzsikálnak, mint Arabella Steinbacher vagy a fiatal Pusker Júlia, és olyan karmesterek keltik életre a kompozíciókat, mint Alekszandr Szladkovszkij (november 25.), Kovács János (2022. január 13.), Dmitry Liss (február 23.) vagy a hegedűvirtuózként világhírűvé vált Maxim Vengerov (május 12.) . Izgalmas művek, színes előadói egyéniségek, gazdag karmesteri világok várják a koncertlátogatót a Nemzeti Filharmonikusok Kobayashi bérletének hangversenyein.

Visszafoglaljuk a bécsi klasszikát! A 2022. január 6-án induló Ferencsik bérletben Mozart, a Lukács bérletben Haydn művei köré rendeződik a program, az előbbiben más bécsi klasszikusok – Vanhal, Salieri, a két Haydn, Vořišek, Hummel – szegődnek a középponti szerző társául, az utóbbiban a 20. és 21. század magyar komponistái folytatnak párbeszédet Haydnnal: Gyöngyösi Levente, Vajda János, Petrovics Emil, Malek Miklós. A Ferencsik bérlet sok remek magyar muzsikust sorakoztat fel Ránki Dezsőtől Kelemen Barnabásig, a Lukács bérletben külföldön sikeres fiatal magyar karmesterek képviselik a vörös fonalat: Farkas Róbert, Hontvári Gábor, Madaras Gergely.

A Pászti bérlet természetesen a Nemzeti Énekkar és sok kiváló vokális szólista kibontakozásának terepe.  De milyen változatosságban képviselteti magát az emberi énekhang a koncerteken!

„ A Pászti bérlet megalkotásakor mindig az a vezérelv irányít, hogy egy olyan ívet, egy olyan közös gondolatot adjunk a hangversenyeknek, nem csak egyenként, hanem együtt is, ami jellemző az évadra.” – Somos Csaba, a Nemzeti Énekkar karigazgatója.

A november 18-i nyitóhangversenyen Verdi-operák: az Ernani, A lombardok, a Don Carlos és a Simon Boccanegra részleteit halljuk kiváló magyar operaénekesek előadásában, és persze a Nemzeti Énekkar is fellép. A második műsor egyedülállóan különleges: Kodály műveire reflektálnak jazzkompozíciók február 3-án – ez alkalommal a Nemzeti Énekkar és a Modern Art Orchestra együttműködése az élmény záloga. A bérlet harmadik, március 24-i estjén  Bach János-passióját hallhatjuk, a május 17-én pedig Haydn Évszakok című oratóriumát, vagyis az utolsó két alkalommal egy tragikus, vallásos darab és egy derűs, világi kompozíció számít a közönség figyelmére. A karmesterek? A Verdi-operagálát régi kedvencünk, a lenyűgöző szuggesztivitású Carlo Montanaro vezényli, a Kodály-estet a legilletékesebb: a Nemzeti Énekkar karigazgatója, Somos Csaba. A János-passió Győriványi Ráth György, az Évszakok pedig a kórus hajdani karigazgatója, az együttest negyedszázadon át vezető Antal Mátyás irányításával elevenedik meg – ezen az estén vendégzenekar játszik: a Szombathelyi Szimfonikusok.

Fotó: Nagy Attila

A Nemzeti Filharmonikusok Lukács bérletének gerincét Haydn művei alkotják. Miért? Mert a közönség számára nincs tartalmasabb és szórakoztatóbb, mint egy Haydn-szimfónia. És mert a zenekarok, ha jól játsszák Haydn látszatra egyszerű, valójában számtalan kényes feladatot tartogató zenéjét, más kihívásoktól sem kell félniük. A szimfóniákhoz koncertjeinken hol egy koncertária, hol egy sinfonia concertante, hol egy zongoraverseny, hol meg egy teljes mise csatlakozik, hogy műfajok terén is sokszínű legyen a kínálat. „Papa” Haydnnal elbeszélgetnek a „fiúk”: a zenetörténet „ifjabb” korszakainak zeneszerzői a 20. és 21. századból: Gyöngyösi Levente, Vajda János, Petrovics Emil, Malek Miklós. Összevesznek a fiúk az apával? Generációs ellentétre ne számítsunk: az új zenék szerzői termékeny kapcsolatban állnak a hagyománnyal. További „fiúk” is érkeznek: a bérlet sikeres fiatal karmesterei: Farkas Róbert, Hontvári Gábor, Madaras Gergely és a Nemzeti Énekkar karigazgatója, Somos Csaba, aki szintén vezényel egy koncertet. A szólisták közt Kristóf Réka, Cser Krisztián, Boros Mihály, Boldoczki Gábor nevét is megtaláljuk. A Lukács bérlet: évszázadok találkozása.

A Próbatermi vendégség kedvelt sorozatában ezúttal is a zenekar és a Nemzeti Énekkar művészei mutatják meg tudásukat változatos kamaraprodukciók előadóiként.