A főnöki székben ülőknek emiatt érdemes időről időre saját magukat, tudásukat, illetve a munkatársakhoz való hozzáállásukat is megvizsgálniuk, hogy biztosítsák a vállalkozás fenntartható fejlődését.

A GR2 gazdasági reality harmadik évadát a döntős cégek közül a CEOS Kft. nyerte.

Molnár Imre, a GR2 főtanácsadója szerint alapvetően minden, ami egy szervezeten belül működik, az leírható hét főbb tényező egyensúlyának eredőjeként. A szakértő ezek között említette a szaktudás vagy az innováció erejét: például a vezetők elsajátíthatnak egy olyan szemléletmódot, amikor a világot olyannak látják, amilyen lehetne, nem pedig olyannak, amilyen éppen.

Ilyen tényező lehet az iránymutatás ereje, amely inkább a vezetők egyéni hitvallásának a megnyilvánulása. Továbbá a versengés vagy az együttműködés szerepe is ide sorolható.

A coach az elmúlt néhány évben arra kereste a választ, hogy azoknál a vállalkozásoknál, melyek drasztikus változásokon estek át, milyen erők voltak túlsúlyban. Arra volt kíváncsi, hogy van-e olyan közös pont vagy erő, amelyik újra és újra felbukkan azoknál a társaságoknál, amelyek sikerrel vészelték át a nehezebb időszakokat is. A stratégiai tanácsadó csaknem 200 vállalkozás gyakorlatát vette górcső alá.

Mi lehet a nyerő?

Molnár Imre szerint nyerő kombinációnak számít, amikor az iránymutatás ereje párosult az újítások iránti nyitottsággal, vagyis az innovációval. Ez igaz lehet a szervezeti változások előtt álló cégek esetében, de az újabb piacra való belépésnél, egy új termék bevezetésénél vagy a szolgáltatási portfólió bővítésénél is. „Ideális esetben olyan embereknek kellene ülni a vezetői székekben, akik képzettek, igényük van a fejlődésre, akik nem hiszik el, hogy mindenhez értenek, és képesek ösztönözni a dolgozókat" – tette hozzá a szakértő.

Még három fontos szempont

A GR2 12. adásában Strohmayer János, a CIB Bank vezérigazgató-helyettese arra is kitért, hogy a cégvezetőknek alapvetően három szempontot kell mindig szem előtt tartaniuk:

– Milyen szakmai tudással tud gazdálkodni a vállalat – milyen képességek fejlesztésére lenne szükség mind a munkavállalók, mind a cégvezető esetében, hogy a szervezet tovább erősödjön?

– Mennyire tudatos a menedzsment a vállalat irányítása során?

– Mennyire használja a cégvezető az érzelmi intelligenciáját, hogy a munkatársak között felmerülő problémákat megfelelően kezelje, valamint ösztönözni tudja a többieket?

Strohmayer János hozzátette: egy jó vezető esetében mind a három szempont érvényesül, tehát fontos, hogy a magas fokú szakmai tudás és a tudatosság mellett emberismeretének köszönhetően akár a személyes konfliktusokat is helyre tudja tenni. A vállalkozások irányítóinak ugyanakkor saját maguknak kell rájönniük a megfelelő összetételre, vagyis arra, hogy ez a három különböző szempont milyen arányban érvényesüljön a napi működés során.

A műsort itt hallgathatja meg: