Magánszemélyeknél a kötegként (több utalás egy jóváhagyással) benyújtott átutalások is azonnal teljesülnek majd, a céges ügyfelek esetében azonban ezt nem kötelező 5 másodperc alatt teljesíteniük a bankoknak. Példaként erre Zátonyi János a bérek átutalását nevezte meg, ahol egyszerre akár több száz vagy több ezer átutalást is kezdeményezhet egy nagyobb cég. Az ilyen kötegként benyújtott átutalásokra nem vonatkozik kötelezően az 5 másodperces szabály.

Ugyanakkor a pénzintézetek az ügyfelek számára pozitív irányban eltérhetnek a szabályozástól, így előfordulhat, hogy ugyan a törvény nem kötelezi rá, de a cégek kötegenként benyújtott átutalásai is azonnal teljesülnek majd egy-két pénzintézetnél. A piaci verseny miatt elképzelhető, hogy a bankok egy része ilyen előnyöket is kínál majd céges ügyfeleinek.

Másodlagos számlaazonosítók és egyszerűbb fizetési lehetőség

Július 1-től nemcsak a pénzküldés sebessége gyorsul fel, hanem az átutalás indításának a módja is egyszerűsödik. Zátonyi János, a GIRO Zrt. innovációs és szolgáltatásfejlesztési osztályvezetője megjegyezte, hogy az azonnali átutalási rendszer mellett bevezetik az úgynevezett másodlagos számlaazonosító szolgáltatást. A szolgáltatás lehetővé teszi a banki ügyfelek számára, hogy mobiltelefonszámot, email címet vagy akár adószámot és adóazonosító jelet regisztráljanak bankszámlájukhoz. A másodlagos azonosítók használatával egyszerűsödik az utalás indítása, mert a nehezen megjegyezhető hosszú bankszámlaszámok használata helyett akár arra is lehetőség lesz, hogy a kedvezményezett másodlagos azonosítóját adjuk meg. Az utalásunk ekkor is eljut majd a címzetthez.

A GIRO Zrt. az azonnali fizetési rendszerhez kapcsolódóan egy harmadik szolgáltatást is elindít, aminek segítségével a banki ügyfelek fizetési kérelmeket tudnak küldeni a fizető fél bankszámlájának vagy másodlagos bankszámla azonosítójának a használatával. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy például a közműszolgáltatók a jövőben fizetési kérelmeket küldhetnek a fogyasztóknak, amiket az ügyfelek a bankjuk által biztosított mobil alkalmazásban vagy a banki internetes felületen gyorsan és kényelmesen jóváhagyhatnak. A fizetési kérelem nem csak a számlafizetésekre jelent majd a jövőben kényelmes alternatívát, hanem magánszemélyek egymás közötti tranzakciói során is hatékonyan tudja helyettesíteni a készpénzt.

A szakértő azért arra felhívta a figyelmet, hogy az ügyfelek felelőssége ellenőrizni, hogy a nekik címzett fizetési kérelem valóban jogos-e és amennyiben nem ismerik el, lehetőségük van a kérelem visszautasítására. A tudatos ügyfélmagatartás mellett fontos szerepe lesz a bankoknak is a visszaélések megakadályozásában, hiszen elsősorban a bankok felelőssége megakadályozni az átutalásokhoz kapcsolódó visszaéléseket.

Zátonyi Jánost, a GIRO Zrt. innovációs és szolgáltatásfejlesztési osztályvezetőjét Nagy Károly kérdezte. Itt hallgathatják meg a teljes interjút: