Egyre több hazai családi vállalkozást érint a generációváltás, utódlás problémája. A legfontosabb célt, biztosítani a családi cégben felhalmozott vagyon megőrzését és gyarapítását, különböző módokon lehet elérni. Mostani összeállításunkban olyan cégalapítók vagy éppen második generációs cégvezetők gondolataiból szemezgettünk, akikkel személyesen is találkozhatnak november 29-i konferenciánkon.
A K&K Magazin olvasóinak jelentős része családi vállalkozás, fontos missziónk, hogy a magunk eszközeivel segítsük a közülük mind többeket érintő generációváltás folyamatában az alapítókat és a következő generációt. Nextgen: Utódlásra felkészülni! Generációváltás a családi cégeknél címmel november 29-én konferenciát rendezünk a témában, együttműködésben a Budapesti Gazdasági Egyetem Budapest Lab LAB Vállalkozásfejlesztési Központjával és a KKV Műhellyel. kkv A konferencián az alapító és átvevő együtt készülhet fel a generációváltás szervezetfejlesztési, kommunikációs és érzelmi kihívásaira.
Az előadások mellett nagy hangsúlyt fektetünk a személyre szabott fejlődésre. Sikeres generációváltó cégek osztják majd meg őszintén a tapasztalataikat. Az interaktív panelekben pedig a résztvevők – átadók és átvevők együtt – a saját cégük sikeres utódlása felé vezető lépéseken dolgozhatnak. Most bemutatjuk azon magyarországi feltörekvő középvállalkozások vezetőit, alapítókat és a nextgeneket, akik elfogadták meghívásunkat és ott lesznek a november 29-i konferencia színpadán.
Boros Dávid
Oázis kertészet
Miközben a dísznövényekkel kereskedő kisvállalkozás a magyar piac legnagyobb szereplőjévé vált, eltelt negyedszázad, és tudatosan fel kellett készülni a generációváltásra is. Boros Dávid már a második generáció képviselője, a cég teljes irányítása váratlanul, de nem készületlenül érte.
A család ugyanis már jó előre felkészült a generációváltásra, a hosszú ideje a cégben dolgozó Dávid egyre több terület vezetését vette át édesapjától, majd az elhunyt alapítót ő követte az ügyvezetői székben. Két testvére is a cégben dolgozik, Bálint a nagykereskedelmi üzletágat irányítja, míg Gábor a cég online közösségi média megjelenéseivel foglalkozik. Családi alkotmányuk hosszú időre rögzíti a vagyoni, gazdasági, vállalkozás működtetési viszonyokat a családtagok között.
Gablini Gábor
Gablini-csoport
Segédmunkásként kezdte, kitanulta az autószerelés csínját-bínját, és már 88-ban elindította első saját vállalkozását. A Gablini csoport már az egyik legnagyobb márkakereskedő, öt márkával közel 15 milliárd forintos árbevételt értek el.. A Peugeot-tal indultak következett a Nissan, majd a Hyundai, a Kia, Infinety hármassal kialakítottak egy portfóliót, ami jól kiegészíti egymást.
A Gablini családi cég, a nagylányom a HR-en dolgozott, de mióta megszülettek az unokák velük van. A fiam 15 év alatt végigjárta a különböző pozíciókat, ma az M3-as telephely vezetője, és a kereskedelmi igazgató helyettese. Olybá tűnik, ha én átadom, ő átvenné – de ezt majd eldönti az idő. Ettől függetlenül ma már kineveltünk egy fiatal managementet, az ma is tökéletesen elvezeti a céget operatív szinten.
Heimann Zoltán
Heimann családi birtok
Heimann Zoltán és felesége Ágnes sikeres közgazdász karriert maguk mögött hagyva fordultak ismét a szőlő és a bor felé, s építették újra a családi vagyont. Közel 10 éve teljesen Szekszárdra költöztek, és minden erejükkel a borászatra koncentrálnak. Nagyobbik fiúk, Zoltán szőlész-borász tanulmányait Geisenheimben, Montpellierben és Udinében végezte. Hat év világlátás most a birtok igazgatásának kihívásait és sokrétűségét tanulja nap mint nap. Hogy Zoltán fiamat sikerült úgy motiválni, hogy borásznak akarjon tanulni, az nem volt egyszerű. Végül mégis ezt választotta, és a saját döntése volt.
Hirschler Judit
Hirschler Glas Kft.
Még a dédpapa kezdte felvirágoztatni az üzletet, aztán generációról generációra a Hirschlerek voltak Sopron üvegesei. Ma a cég a világ nagy autógyárainak megbecsült beszállítója, egyike azon három európai vállalatnak, amely képes a legmodernebb igényeknek megfelelő visszapillantó tükröket gyártani. Hirschler Judit a negyedig generáció képviselőjeként több mint 10 éve vette át édesapjától a vállalat vezetését, elsőként törve meg az apáról fiúra szálló vezetői hagyományt. Három lánya közül ugyan egyik sem dolgozik a cégben, de fia ma már napi szinten részt vesz a vállalkozás életében. Nehéz kérdés persze, hogy mikor milyen terhet rakok a vállára. Ez inkább egyfajta coaching folyamat.
Langmáhr Tamás
Megakrán Zrt.
Majd negyedszázada a véletlennek is köszönhetően kezdett darukkal foglalkozni. Kezdetben egyedül vezette a gépeket, de a tudatos stratégiának és, ahogy ő fogalmaz, a szerencsefaktornak köszönhetően a régióban piacvezető céggé nőtték ki magukat. Az intenzív növekedés után, amikor évente 30-40 százalékos volt a bővülés, elérték a középvállalati méretet.
Langmáhr Tamás látta, hogy ebben a méretben már nem lehet mindent egy személyben irányítani. Komplex SAP rendszert vezettek be, elkezdtek kinevelni egy menedzsment réteget, átalakították a vállalat szervezeti felépítését és a folyamatokat. Ma már elkülönülnek a tulajdonosi és menedzsment-jogosítványok.
Az operatív menedzsment négy főből áll, a tulajdonos csak a stratégiai döntésekben vesz részt. Az átalakítás sikeres, amit jól mutat, hogy a Megakrán részvényei hamarosan a tőzsdén forognak.
Móré Attila
Alpha Befektetési Holding
Egy csőd közeli állatkórház megvásárlásával indult az AlphaVet története, ebből indulva Móré Attila felépített egy ma már 16 milliárdos forgalmú céget az állatgyógyszer és állateledel szegmensben. Piacvezetők Magyarországon, de nem erre és nem is az üzleti eredményekre a legbüszkébb, hanem arra, hogy sikerült one man show-ból, egy nélküle is önjáró vállalkozássá válniuk. Akik ma a különböző területek igazgatói majdnem mind első munkahelyes, fiatal kollégáim voltak – mondja. A ma már holding formában működő AlphaVet-nél sikerült megoldani a tulajdon és a vezetés szétválasztását. „Mielőtt valaki azt gondolja, hogy én milyen nagy, tudatos menedzser vagyok, aki 50 éves korára ezt meg tudta csinálni, hát azt kell mondjam, a fitty fenét.”
Kinek ajánljuk?
|
Nyomárkay Kázmér a K&K Magazin főszerkesztője, a konferencia szervezője volt már a Trend FM vendége, itt tudja meghallgatni!