A Fitch Ratings magyar besorolásának kilátása ugyanakkor felminősítés lehetőségére utaló pozitív, és a Fitch egy hét múlva, jövő pénteken vizsgálja idén először a magyar szuverén adósbesorolást. Itt sem lenne tehát meglepetés a felminősítés.
Az S&P Global Ratings indoklása szerint a magyar államadós-osztályzatok pénteken bejelentett felminősítése elsősorban a magyar gazdaság megfelelő, a magánszektor magas megtakarításai által is alátámasztott növekedési kilátásait, és a hazai keresletnek hajtóerőt adó reálbér-növekedést tükrözi. Fontos szempont volt a felminősítésben, hogy az autóipari és a szolgáltatási szektorok exportkapacitásai folyamatos bővülnek. Az S&P közölte: jóllehet várakozása szerint a magyar hazai össztermék (GDP) növekedési üteme 2021-ig 2 százalék környékére lassul, a nyitott, kisméretű magyar gazdaság azonban átvészeli a gyengülő külső kereslettel és az EU-folyósítások csökkenésével jellemzett időszakot is.
A Standard & Poor's úgy látja, hogy a magyar gazdaság külső fizetési pozíciója erőteljes, a nettó külső adósságráta tavaly a GDP 10 százaléka alá süllyedt, a 2010-ben mért 55 százalékról. Bár a hitelminősítő várakozása szerint a magyar folyómérleg-egyenleg többlete már csökken, azonban a lebegő árfolyamrendszer és a továbbra is alacsony munkaköltség, legalábbis középtávon, fenntartja a magyar gazdaság külső versenyképességét.
A hitelkiáramlás jelenlegi gyorsulását nettó alapon hazai források táplálják, bár fontos tényező, hogy bruttó bázison számolva a magyar bankrendszer nem rezidens forrásokból eredő nagybani finanszírozása is növekszik - áll az S&P elemzésében. A cég szerint ugyanakkor a magyar bankok tőkeellátottsága jó, tevékenységük nyereséges.
Az S&P szerint a magyar bankok hitelezési hajlandóságának feléledése és pénzügyi teljesítményük javulása segítheti a magyar hatóságokat, ha a következő két évben nehezebbé válna az európai és a globális kereskedelmi környezet. A hitelminősítő szerint a magyar kormány viszonyrendszere EU-partnereivel továbbra is "bonyolult". A cég azzal számol, hogy az unióból érkező strukturális és kohéziós folyósítások értéke a GDP-érték arányában mérve 1-2 százalékkal csökken akár már 2021-ben. Az EU által Magyarország ellen indított jogi, köztük a már folyó kötelezettségszegési eljárások a kétoldalú kapcsolatok destabilizálódásának kockázatával járnak, és ez potenciálisan kisiklathatja az uniós beruházási programokat, aláásva a magánbefektetői szektor bizalmát - vélekedik pénteki elemzésében az S&P. A cég véleménye szerint ugyanakkor 2020 előtt valószínűtlen, hogy az EU jelentősebb pénzügyi szankciókkal vagy a strukturális folyósítások csökkentésével sújtaná Magyarországot. A 2020 utáni új költségvetési időszakban már valószínűbb az EU-finanszírozások csökkentése, de ehhez is az uniós tagállamok egyhangú támogatására lenne szükség - közölte az S&P.
A hitelminősítő nem lát kockázatokat a 2019-re kitűzött 1,8 százalékos GDP-arányos deficitcél teljesíthetőségére, bár a 2022-ig megcélzott 0,5 százalékos hiányt "derűlátó" célkitűzésnek tartja. A cég azzal is számol, hogy a likvid eszközöktől megszűrt közadósság-ráta 2022-ben még a GDP-érték 60 százaléka felett lesz, és ez az S&P véleménye szerint szűkítheti a kormány költségvetési mozgásterét stresszhelyzet esetén. A hitelminősítő ugyanakkor kiemeli, hogy 2018 volt a hatodik olyan év egymás után, amelyben a magyar gazdaság szilárd, kiegyensúlyozott növekedési pályán volt, és bár a magánszektor adósságállománya emelkedett, a köz- és a külső adósságráta a GDP-érték arányában számolva továbbra is csökkent tavaly.