A civil szervezet több lakossági bejelentés hatására méréseket végzett a fővárosi tömegközlekedés több járatán. Az Egyesület elnökségi tagja, Gyöngyösi Máté szerint a problémát új klímaberendezések beszerelésével, illetve a karbantartás kiszervezésével lehetne enyhíteni. Péller András interjúja.
A közleménnyel kapcsolatban megkerestük a BKK-t, de nem válaszoltak a kérdéseinkre.
A beszélgetést itt meghallgathatják:
- Gyöngyösi Máté
Természetesen megkerestük a BKK-t is, a cég írásban válaszolt a kérdéseinkre:
A járatok hány százaléka van klíma berendezéssel felszerelve?
A fővárosi közlekedési közszolgáltatásban résztvevő autóbuszállomány 87%-a, a trolibuszállomány 27%-a, a villamos járműállomány 15%-a rendelkezik légkondicionáló berendezéssel. A metróközlekedést tekintve az M2-es és az M4-es vonalakon csak klimatizált járművek közlekednek.
A BKK közszolgáltatási szerződésében foglaltak előírásai alapján a járműveket 26 fokra kell hűteni. A Közlekedő Tömeg Egyesület mérései alapján több járaton is 30 fokot meghaladó, egyes esetekben még a 40 fokot is elérő hőmérséklet volt a buszokon. Mit lehet tenni, ha az aktuális buszon nem lehet biztosítani a 26 fokos hőmérsékletet? Ne induljon el a járat?
A Szolgáltatóktól a BKK, mint megrendelő a szolgáltatói szerződésekben rögzített hőmérséklet-szabályozó technológia mindenkori betartását várja el, amely minden időjárási körülmények között leírja a külső hőmérséklethez viszonyított előírt komfortos utastéri hőmérsékletet. Tehát nem a kérdésben említett 26 °C az általános előírás.
A belső hőmérséklet akkor megfelelő ha annak értéke
- +35° C külső hőmérsékletig a külső hőmérséklet értéke felénél legfeljebb 11° C-kal magasabb,
- +35° C külső hőmérséklet felett a külső hőmérséklet értékénél legalább 6° C-kal alacsonyabb.
Szolgáltatóinknak e technológia szerint előírt értékeinek teljesülése érdekében kell üzemeltetni a fűtő-, klíma- és szellőztető berendezéseket, illetve biztosítania az ablakok nyithatóságát vagy zárt állapotát. A BKK kiemelten ellenőrzi az előírások betartását, melynek nem teljesülése esetén szankcionálja a Szolgáltatót.
A Szolgáltatók felé elvárás, hogy hibás, nem működő klímájú járművet nem adhatnak utasforgalomba, azonban napközben – különösen a jelenlegi kiemelkedően magas hőmérsékletek hatására, a megnövekedett igénybevétel mellett – sajnos előfordulhatnak meghibásodások. Ilyen esetben, amint a járművezető tudomást szerez a meghibásodásról, a Szolgáltató haladéktalanul köteles intézkedni a hiba kijavításáról. Megtörténhet azonban az is, hogy a klímaberendezés működik ugyan, de nem az elvárt hatásfokkal. Mindemellett jól működő klímaberendezések esetén is a megállókban kinyíló ajtókon keresztül beáramló meleg levegő is kedvezőtlenül befolyásolhatja az utastér hőmérsékletét.
Várható-e előrelépés és fejlesztés a következő években? Hogyan tervezik megoldani a problémát?
A BKK Zrt. és a BKV Zrt. kezelésében jelenleg is több járműbeszerzési / szolgáltatásbeszerzési eljárás, illetve már meglévő szerződésből járműopció lehívást követő forgalomba állítás van folyamatban, melyeknél a légkondicionált jármű alapkövetelmény. Az új járművek forgalomba állításával jelentős javulás várható az elvárt utaskomfort teljesítése terén.