Az első lépés mindig a legnehezebb és ez nincsen másként a hajóutakkal sem. Az utazásnak ez a formája nem hétköznapi, sokaknak ismeretlen és ezért óvatosan vágnak csak bele a nagy kalandba. Pontosan ezért az utazók, akik első alkalommal választják a hajózást mindig egy olyan utat választanak, ami egyébként autóval vagy busszal is könnyen elérhető lenne. Egy közelebbi, mediterrán célpont, mint például egy genovai vagy velencei indulású út, ami általában 4-5 napos szokott lenni. Később, amikor már nem tűnik annyira ijesztőnek a hajózás, akkor már szóba kerülnek az egy hetes, vagy annál hosszabb, akár 3 hónapos világ körüli utak.

 

 

Hűsítőbb vizeken

Amikor hajós utazásokról beszélünk a legtöbbeknek ragyogó napsütés, magas hőmérséklet, homokos tengerpartok és pálmafák jutnak az eszébe. Azonban az üdülésnek ez a formája már bőven túlnőtt ezen és gyakorlatilag a világ minden tájára indulnak utak. Ezek közül is egy kifejezetten érdekes desztináció Norvégia. Amikor ez az ország jön szóba nyaralási célpontként sokan ódzkodnak a hideg miatt, de azt le kell szögezni, hogy Norvégiában nyáron 15-20 fok a minimum hőmérséklet, a felső határ pedig akár 30 fok is lehet. Magyarul nem kell bekészíteni a nagykabátot és a kesztyűt.

Tóth Zsuzsanna szerint Norvégia egy olyan célpont, ami inkább a tapasztalt utazókat érintheti, akik már sokfelé jártak a világban. Ha valaki már körbejárta a mediterrán vidéket és valami újdonságra vágyik, annak tökéletes célpontot jelentenek a fjordok. Annál is inkább, mivel Norvégia olyan lehetőségeket kínál, amit talán egyik másik desztináció sem. Hozzá kell tenni, hogy szárazföldön megközelíthetetlen helyeket is magába foglal ez az út. Erre jó példa Európa legészakibb pontja, az Északi-fok, ami az egyik legizgalmasabb megállója ennek a norvég hajótúrának.

Ennél az útnál már az indulás is teljesen máshogy zajlik, mint a mondhatni szokványosabb déli utaknál. A norvégiai körútra Hamburgból indul a hajó, ahová autóval igen körülményes eljutni Magyarországról. Pontosan ezért minden azzal kezdődik, hogy a részvevők repülővel jutnak el az indulási pontra, és már a repülőn csatlakozik hozzájuk az idegenvezető. Mondhatjuk azt, hogy a kaland már itt elkezdődik.

 

 

Tippek, trükkök, praktikák

A hagyományos utazási módokat már jól ismerjük. Tudjuk, hogy mire kell készülni egy hosszabb autóúton, hova kell ülni a buszokon vagy, hogy mire kell figyelni, ha repülünk. Magyarországon a hajótúrák népszerűsége az elmúlt 8-10 évben kezdett terjedni, így még nem él annyira a köztudatban, hogy hogyan is kell készülni, ha úgy döntünk, hogy vitorlát bontunk. Milyen kabint válasszunk? Milyen ellátást, vagy csomagot? Tóth Zsuzsanna szerint ez leginkább attól függ, hogy milyen útra készülünk. A norvég hajókirándulás például egy panoráma út, ami azt jelenti, hogy végig part mentén halad a hajó. Ebben az esetben a legbölcsebb ablakos, vagy balkonos kabint kérni, hogy minden percben élvezni lehessen a kilátást. Ez például egy jelentős különbség a mediterrán utakhoz képest, ahol tanácsosabb belső, vagyis ablaktalan kabint választani, ahol a napon töltött napok jobban lehet aludni és pihenni.

A kabinválasztás mellett fontos, hogy megtervezzük a nap 24 órájának minden percét. Egy utazáson a hajó nem olyan, mint más szállító járművek, hiszen egy mozgó hotelként üzemel. Ergo olyankor is aktívan tölthetjük az időt, amikor A és B pont között mozgunk. Dönthetünk úgy, hogy ezt az időt pihenésre fordítjuk a következő megállóig, de nagyon fontos, hogy megvan annak a lehetősége, hogy aktív pihenéssel töltsük az időt. Rengeteg különböző étterem várja a vendégeket, lehet kaszinózni, edzőteremben vagy spa-ban felfrissülni. Esténként változatos show-műsorok várják a színházban az érdeklődőket. Igazából egyetlen dolgot nem lehet csinálni egy hajón, mégpedig unatkozni.

 

 

Tóth Zsuzsannával, a Jet Travel termékmenedzserével Érczfalvi András beszélgetett. A teljes interjút itt hallgathatják meg: