A Provident előtt hazánkban ismeretlen volt az otthon nyújtott pénzügyi szolgáltatás fogalma. Ezt a két évtizeddel ezelőtt megérkezett új modellt meg kellett ismertetni a magyar emberekkel, hiszen akkoriban sci-finek számított, hogy valaki eljön az otthonunkba, hogy pénz adjon nekünk. Ez egy nóvum volt annak idején és sokan nem is értették, hogy miről van szó – fejezte ki magát Szirmák Botond. Az emberek érthető módon bizalmatlanok voltak és a politika is fenntartásokkal állt a dologhoz. Mindenki emlékezhet rá, hogy anno mennyi televíziós reklám mutatta be nekünk az otthon nyújtott szolgáltatásokat, mára pedig Magyarország is elért arra a szintre, hogy nincsen ebben a megoldásban semmi furcsa. Ehhez persze hosszú út vezetett és sok kérdés merült fel. Miért az ügyfél otthonában és miért nem egy bankfiókban? Miért ilyen magas a teljes hiteldíj mutató? Érthető, hogy amikor valaki először meglátta, hogy akár 20-30 százalék a THM, akkor felvonta a szemöldökét, de az ügyfelek akkoriban még nem voltak tisztában azzal, hogy mit is tartalmaz ez a szám, és hogy miként kell kiszámolni.

Ma már nem tart a lakosság ezektől a megoldásoktól és azzal is tisztában vannak az emberek, hogy a magas THM miért is annyi amennyi. Az egyes kényelmi és plusz szolgáltatásoknak ára van, amit ez a mutató rejt. Olyan volt ez két évtized, mint amit manapság tapasztalunk a fintech-szolgáltatások esetében. Nem kell kimozdulni, elhagyni az otthonunkat, hiszen ma már egy okostelefonnal is megoldható minden, mint anno egy telefonhívással. Hozzá kell tenni, hogy manapság már evidens az otthon nyújtott szolgáltatás, ráadásul a pandémia alatt kifejezetten előnyös is lett az ügyfeleknek, hiszen nem kellett egy zsúfolt fiókba vagy irodába elmenniük ügyet intézni, hanem egy üzletkötő ment el hozzájuk, aki minden egészségvédelmi előírást betartott, ezzel a járványveszély minimálisra csökkent.

A három pillér

Ahogyan arról már volt szó, a Provident a magyarországi működését három pillér köré fűzte fel. Az első pillér az ügyfél, a második a munkatárs. A harmadik és talán a legfontosabb pedig a márkaérték, vagyis a brand. Amikor a Provident megjelent az országban egy addig ismeretlen terméket, modellt hozott magával. Ez volt a brand, amit egyrészt a lakossággal, másrészt a politikusokkal kellett megismertetni. Az első években a politikusok csak a magas THM-et látták és aggodalmukat fejezték ki a fogyasztóvédelmi szabályokra hivatkozva. Azóta természetesen már mindenki tudja, hogy mit is tartalmaz ez a magasabb teljes hiteldíj mutató, a Provident pedig a kezdeti bizalmatlanság óta több díjat is elnyert, így látszik, hogy a cég bizonyította, hogy a modellje tökéletesen működik.

Az elmúlt 20 év alatt természetesen a Provident is rengeteget változott. Például az ügyfélkör is átalakult. Két évtizede még megtehette, hogy banki vagy egyéb fedezet nélküli ügyfeleket is kiszolgálhatott, akiket ma már a különböző adósságfék-szabályok és más jogszabályok miatt nem lehet. Ez előnyös egy bizonyos szempontból, hiszen senki nem fog eladósodni, de kérdés, hogy a bajba jutottak hogyan is juthatnak hitelhez? Szabályozott, de rugalmas hozzáállásra van szükség, hogy azokat az ügyfeleket is el lehessen érni, akiknek igazán nagy szükségük van a segítségre – zárta a gondolatot Szirmák Botond.

Miben más a Provident szolgáltatása?

Amikor a céget felhívja egy ügyfél, hogy hitelt igényeljen, akkor a tájékoztatás és hitelbírálat után az megadja az adatait, melyek ezután megjelennek egy helyi ügyfél kiszolgálási csapat rendszerében. Másnap pedig a kolléga már ott is van, aki segít elindítani a kölcsön ügyintézést. A gyorsaságot jelzi, hogy akár már ott és akkor megkaphatja készpénzben a szükséges összeget, illetve a törlesztésre is rengeteg rugalmas megoldás áll az ügyfelek rendelkezésére.

Változás, hogy a magyarok egyre tudatosabbak a pénzügyekkel kapcsolatban. Sokat kérdeznek és az igényeik is reálisak. Egy pénzintézet életében az igazi művészet a kölcsön kihelyezése és a visszaszerzése. Utóbbihoz elengedhetetlen, hogy az ügyfelek is tisztában legyenek a lehetőségeikkel, saját anyagi helyzetükkel és azzal, hogy mit képesek bevállalni. A vezérigazgató elmondta, a lakosság kezd annyira tudatos lenni a pénzügyek terén, hogy egészen szakmai jellegű kérdéseket is felvetnek egy-egy konzultáció során. Ismerik a lehetőségeiket, jogaikat, és tudják mire van szükségük.

Ahhoz, hogy ezek a hitelbírálatok valóban működhessenek telefonon keresztül is, megfelelő infrastruktúrára van szükség. A kezdeti években még csak egy telefonos egyeztetésben mérte fel a Provident, hogy teljesíti-e az ügyfél a kért hitel feltételeit, és ha megfelelt, akkor másnap ott volt az ügyintéző, aki részletesen megnézte, hogy fennállnak-e a követelményben foglaltak. Ma már ez is egy összetett rendszeren fut keresztül, a kölcsönfelvételhez szinte már csak egy aláírás kell a személyes találkozó alkalmával.

Szirmák Botonddal, a Provident Pénzügyi Zrt. vezérigazgatójával Érczfalvi András beszélgetett Nap Vendége című műsorunkban. A teljes interjút itt meghallgathatják: