A PayPal-maffia tagjai a mai napig rendszeresen összejárnak és kikérik egymás véleményét, vagy kérnek egymástól kölcsönt legújabb befektetéseikhez. Ők voltak a Facebook, az Airbnb, a Dropbox első befektetői, de a köreikből kerültek ki a YouTube és a LinkedIn alapítói is. Iparágakat forradalmasítanak befektetéseikkel, legújabb cégeikkel; pl.: a Tesla-val az autóipart, a Space X-szel az űrutazást, a Solar City-vel az energiaipart.

Nincs olyan iparág, amelynek üzleti modelljét startup cégeiken keresztül ne veszélyeztetnék. Ez alól a pénzügyi világ sem kivétel, ahol a PayPal-maffiának 30-50 befektetése van és többségük a bankolást kívánja új alapokra helyezni, immár bankok nélkül. A hitelezéstől (pl.: Avant, Sofi, OnDeck, Affirm, Vouch, Kiva), a vagyonmenedzsmenten (pl.: Wealthfront, Indiegogo) és a legmodernebb fizetési megoldásokon (pl.: Stripe, Trasferwise, iZettle, Zuora, WePay, PayRange) át a bitcoinig (pl.: Xapo, Blockstream, 21 Inc) vannak érdekeltségeik.

A PayPal-maffia legnagyobb ereje, ami egyben a legnagyobb fenyegetést is jelenti (pl.: a bankok számára), hogy tapasztalataikkal, kapcsolati tőkéjükkel és gazdasági hatalmukkal képesek egy új digitális értékrendet kialakítani, amelynek alapjai a fair üzleti modellek, a magas szintű ügyfélélmény és az intuitív használhatóság. A digitális kornak ezek az új követelményei, amelyeknek - a hagyományos szereplők, többek között - a bankok is egyre kevésbé képesek megfelelni, így egyre eredményesebben támadják üzletüket a fintech cégek.

A bankoknak a túlélés első lépéseként az „Innovátorok dilemmáján” kell(ene) túllendülniük, azaz fel kell ismerniük, hogy a fogyasztók magatartása változik, és hogy a digitális fejlődés terén már lemaradtak a fintech cégekkel szemben. Továbbá azt is látniuk kell, hogy a jövőben a legnagyobb kihívást jelentő versenytársaik a szektoron kívülről érkeznek majd... (lásd pl.: PayPal, illetve a PayPal-maffia fintech cégei). Véleményünk szerint a bankok előtt három út áll:

  1. Felkészítik a szervezeti kultúrát az állandó megújulás képességére és az infrastruktúrát a fintech cégekkel való együttműködésre.
  2. „Nagyker” szolgáltatókká, és a fintech cégek kiszolgálóivá válnak minden területen.
  3. A felkészülés túl későn történik meg és kiszorulnak az értékláncból.

További részletek a Trend Fm „Fintech – okos pénzügyek” című műsorában, minden pénteken 16 órától!