A rendszerszervezők biztosan nem papírpártiak – vallja Csernovitz Orsolya, aki ezt a pozíciót tölti be a MOTIMENT Kft-nél. Több érve is van a papírmunka ellen, egyrészt ez az, ami biztosan nem mérhető, másrészt a papír mellett csak nagy energiával lehet hatékonyságot növelni. Digitalizálással viszont legalább 20 százalékos hatékonyságjavulás érhető el. Papír alapon azt is nehéz beazonosítani, hol akadt el a munkafolyamat.

Árnyaltabban gondolkodik a papírtakarékos irodai munkáról az Audinál folyamatfejlesztőként dolgozó Vörös Szilveszter, aki szerint a digitalizációt megelőzheti a papíron való gondolkodás, elegendő annak a végeredményét „gépre vinni”.

A papír az irodákban még státusz szimbólum, sok cég kultúrájában még ez irányítja a folyamatokat, nehezítve az átláthatóságot – ezt már Szederkényi Zsolt, it-szakértő, az xFLOWer ügyvezetője mondja. Szerinte el kell oszlatni azt a tévhitet, hogy a vállalati hierarchiában az a fontosabb ember, akinek több papír van az asztalán. Az új világban már inkább az asztali monitor mérete kell, hogy meghatározza egy adott dolgozó státuszát.

Az irodai papírfelhasználás inkább növekszik, ami Vaszkó Tibor csomagolástechnikai szakértő, a Green Packaging társtulajdonosa szerint azért van, mert még nem jött el a söralátét korszaka. A hazai jogszabályi, adóhivatali háttér továbbra is megköveteli a papír alapú dokumentálást, illetve a csomagolóanyagok felhasználása mind értékben, mind tonnában jelentősen bővült az utóbbi időszakban. Vaszkó szerint óriási igény van az újrahasznosított papírra, amit mi sem bizonyít jobban, mint az Európai Unió hatvan százalékos hasznosítási célja, és a hazai nyolcvanhárom százalékos hasznosítási arány.

Hogyan lehet akkor legalább spórolni vele? Többek között úgy, hogy a komfortzónán kívülre helyezzük el az irodai nyomtatókat. A továbbképzésben e-learninget használunk, kiváltva a hagyományos oktatási módszereket, a kinyomtatott tananyagokat. A klasszikus, ismétlődő irodai folyamatokat pedig automatizáljuk.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

De milyen mértékben vehetik át az irodai terepet a robotok? – ezzel már a május 19-i adás foglalkozik az Audi, a Grape Consulting és a MOTIMENT szakértőinek a bevonásával.