Egy vállalkozásnál az új dolgozók felvétele mindig nagy lutri. Az egyik amerikai tanulmány szerint az önéletrajzok 80 százaléka valótlanságokat és hamis információkat is tartalmaz. Szintén amerikai kutatások állítják, hogy az alkalmazottak harmada konkrét szabotázsra is hajlandó lenne, mert annyira elégedetlen a munkáltatójával.

Molnár Imre, a GR2 főtanácsadója fontosnak tartja, hogy a vezetők folyamatosan törekedjenek a csapaton belüli egység megteremtésére, valamint a felmerülő konfliktusok kezelésére. A 2015-ös műsorsorozatban versenyző cégeknek sok más üzleti, stratégiai, pénzügyi feladat után most a csoportformálásban, illetve a vállalati kultúra fejlesztésében kellett előrelépniük – különös tekintettel a konfliktusok kezelésére.

Tippek Molnár Imre főtanácsadótól és Paulovits Mártontól, a Deloitte szakértőjétől:

– A cégvezetőknek a meglévő dolgozók személyiségének és tudásának a részletes felmérése után érdemes újraértékelniük a korábbi stratégiájukat és felvázolniuk egy akciótervet arra vonatkozóan, hogy milyen kompetenciákra lenne még szükség a szervezetfejlesztés szempontjából.

– Az új kollégák felvételénél mindig a vállalkozás stratégiai prioritásait kell szem előtt tartani, olyan személyiségjegyekkel és képességgel rendelkező munkavállalókat érdemes felvenni, akik hiányoznak a szervezetből.

– Bár a toborzás során is egyre inkább divatba jönnek olyan módszertanok, mint a gamifikáció, amikor a jelentkezőket játékos feladatok segítségével versenyeztetik, a vezetők élettapasztalata és emberismerete soha nem pótolható a kiválasztás folyamán.

– Egy növekedés előtt álló társaságnál, ahol új munkakörök jelennek meg, fontos tisztázni, hogy melyik kollégával szemben mik az elvárások, mely feladatok tartoznak majd az új munkatársak felelősségi körébe. A cél, hogy elejét vegyék a csapaton belüli esetleges „összetűzéseknek”.

– Érdemes olyan fórumot kialakítani, ahol a mélyben lévő konfliktusok felszínre kerülhetnek, hogy a cégvezetők és a kollégák közti feszültségek ne mérgesedjenek el, és a problémákra megtalálják a közös megoldásokat.

– A közös fórum létrehozása mellett a cégvezetők kinevezhetnek olyan operatív vagy informális vezetőt is, aki kapcsolatot biztosít a kollégák és a menedzsment között, és segít az álláspontok, illetve célok egyeztetésében.