Trend FM: Mennyivel költenek többet bérekre az előző évekhez képest?

Móré Attila: Nagyjából 200 millió forinttal nő az idei bérkeretünk a tavalyihoz képest, ami azt jelenti, hogy körülbelül 15-25%-os fizetésemelést adunk. Ki kell emelni, hogy ez nem vonatkozik minden egyes dolgozóra. Az igazgatóság húzott egy határt 250 ezer forintos bruttó fizetés környékén, akik az alatt kerestek, azoknak a fizetése emelkedett jelentősen. Azt is mondhatjuk, hogy minél kevesebbet keresett valaki, most annál nagyobb emelést kapott. Hozzátenném, hogy van egy olyan bérszint, ami fölött egyáltalán nem emeltük meg a béreket.

Trend FM: Honnan csíptek le pénzt a fizetésemeléshez?

Móré Attila: A növekedésünkből származó pluszt forgatjuk vissza. Ezt több okból is szükségszerűnek tartottuk. Egyrészt, hogyha nem ajánlunk jobb fizetéseket, akkor a dolgozók el fogják hagyni a céget. Másrészt pedig, meg kell vizsgálni, hogy az adott országban mennyi pénzből lehet megélni. Ezt úgy értem, hogy egy vállalat idővel eljuthat arra a szintre, hogy a saját érdekei mellett morális szempontokat is figyelembe vesz a dolgozói bérezésénél. Mivel a cégnek jól megy és nyereségesek vagyunk, kiszámoltuk, hogy mennyit lehet fejleszteni a fizetéseken. Fontos, hogy a fizetésemeléseknél jelentős aránytalanságok vannak, az alacsonyabb keresetűek javára. Ez azért fontos, mert 10% béremelés sokkal többet jelent azoknak, akiknek a fizetése mondjuk 200 ezer forint, mint akiknek egymillió. Nem az a cél, hogy aki egymilliót keres egy hónapban az egymillió- egyszázezret keressen, hanem az, hogy aki csak 100 ezret keres az 200 vagy akár 250-et kapjon havonta. Sikerült megkötni a vállalat vezetőségével és a jobban kereső dolgozókkal egy olyan egyezséget, hogy az ő bérük csak minimálisan vagy egyáltalán nem emelkedett, és így az alacsonyabb bérezésűeké jelentősen nőhetett. Alacsonyabb bérezésűek alatt a kétkezű raktári munkásokat, sofőröket, titkárnőket, vagy például a könyvelőket értem.

Trend FM: Az említett morális okok mellett az is szempont volt a béremeléseknél, hogy a munkaerő-piacon az alacsonyabb bérezésűek körében a legnagyobb a verseny? A cég ezen a területen akarja elszipkázni a munkaerőt a vetélytársaktól? Az önök cége Székesfehérváron működik, ahol jelentős a konkurencia.

Móré Attila: Fehérváron gyakorlatilag zéró a munkanélküliség, csak az nem dolgozik, aki nem is akar. Ezt persze a legtöbb magyarországi nagyvárosról el lehet mondani. Ezért nagyon fontos, hogy megtartsuk a már alkalmazásunkban álló munkaerőt. Ennek az érdekében már most ígéretet tettünk rá, hogyha az árbevételi és piaci növekedési terveinket elérjük, akkor 2019. január elsejétől az ideihez hasonlóan ismét emelni fogjuk a béreket. Ez motivációnak is kiváló és nagyszerűen működik. Ezáltal előrefele megyünk és fejlődünk. Úgy gondolom, hogy azoknak a cégeknek, akik megtehetik, tehát gazdaságilag erősek és növekednek, 5-6 év alatt a jelenlegi 200 ezres vagy az alatt kereső dolgozóik fizetését meg kell duplázni. Ha ez nem történik meg, akkor az emberek el fogják hagyni a céget, sőt, akár az országot is.  Ahhoz, hogy a dolgozók bérét megduplázzuk évi 20%-os fizetésemelésekre van szükség. Természetesen ehhez a vállalatoknak irgalmatlan vállalati növekedést kell produkálniuk. Mondhatjuk, hogy ez olyan, mintha tizenkilencre lapot húznánk, de a tapasztalat azt mutatja, hogy a terv működik. 2018. január elsején léptük meg először ezt a jelentős fizetésemelést és a fluktuációnk az azóta eltelt 5-6 hónapban az érintett területeken a felére csökkent.

Trend FM: Hány embernek ad munkát az Alpha-Vet Kft.?

Móré Attila: 250 körüli munkavállalónk van. A mostani béremelés előtt éves szinten a fluktuáció 50% volt, ami azt jelenti, hogy szinte minden második ember évről- évre kicserélődött. Ez egy olyan vérveszteség egy vállalatnak, amit nem lehet sokáig kibírni és ezért is döntöttünk a fizetésemelések mellett. Morális okok, vállalati kényszer, munkaerő-piaci verseny. Ezek a szempontok játszottak közre a döntés meghozatalakor. Azt, hogy hosszú távon ez a stratégia kifizetődő lesz-e, még nem tudhatjuk, de azt el kell mondani, hogy így könnyebb az emberek szemébe nézni, motivációt adni nekik és hajtani őket a nagyobb teljesítmény elérésére.

Trend FM: A cég évről évre növekszik és ehhez a fejlődéshez egyre több emberre van szükség. Honnan tud a vállalat a további növekedéshez munkaerőt szerezni?

Móré Attila: Ilyen szempontból nincsenek problémáink, hiszen a vállalatunknak a szakmában olyan jó a híre, hogy a szakmailag fontos és releváns pozíciókra mindig találunk embert. Ráadásul, ahogy már említettem, most nagyon alacsony a fluktuáció, szóval egy stabil és összetartó csapattal dolgozhatunk. Azt pedig hozzá kell tenni, hogy nem feltétlenül szükséges még több embert alkalmazni. Ezt úgy értem, hogy például az export teljesítményét, amit a leginkább fejleszteni akarunk, a jelenleg meglévő emberekkel akarjuk produkálni és a hatékonyságát velük akarjuk növelni.

Emellett fontosnak tartom elmondani, hogy a fizetéseken kívül egyéb juttatásokkal is igyekezünk a dolgozók vállalathűségét és munkamorálját erősíteni. Például építünk munkásszállást is a már meglévő, vagy cserélődő dolgozóinknak, mivel a tudjuk, hogy a lakhatás egy nagyon fontos szempont. Azonban fontos, hogy a hatékonyság növelésének eléréséhez a fizetés és egyéb anyagi juttatások nem feltétlenül elegendőek. Sok olyan embert ismerek, akik bár kifejezetten jól keresnek, nem lojálisak a céghez és nem adnak bele mindent, hogy a vállalat gazdasági érdekeit segítsék. A béren és az anyagiakon túl rengeteg olyan eszköz van, amivel ösztönözni lehet a dolgozókat. Értem ez alatt a bánásmódot, a kommunikációt, a vállalati kultúra tudatos építését, az emberséget és még sok egyebet. Lehet, hogy ezek a kifejezések elavultnak tűnnek, és nem hangzanak világmegváltónak, de szerintem a munkaerőpiac mostani helyzetében kifejezetten sokat jelenthetnek, sőt akár az anyagiaknál is többet.

Móré Attilával Komáromi Balázs készített interjút, amit itt hallgathatnak meg.