Elsődleges nemzetgazdasági érdek, hogy Magyarország csatlakozzon az elektromos autózás által generált fejlesztésekhez, és élenjáró lehessen az innovatív technológiák bevezetésében és elterjesztésében. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ennek érdekében és a klímavédelmi célokkal összhangban végezte el a 2015-ben elfogadott Jedlik Ányos Terv felülvizsgálatát. A Hazai Elektromobilitási Stratégia új célszámai alapján 2030-ra 450 ezer elektromos jármű közlekedhet a hazai utakon, amelyek kényelmes használatát országszerte 45 ezer elektromos töltő segítheti.

 

A minisztérium szerint a stratégia korszerűsítését és az új szabályozás fő irányainak kijelölését az elektromobilitás gyors fejlődése és a környezetbarát közlekedési módok terjedése tette szükségessé. Az elektromos autózás az innovációk és a technológiai fejlesztések egyik hajtóereje lesz, ezért a felülvizsgálat során nagy hangsúlyt kapott az elektromobilitás elterjesztéséhez kapcsolódó fejlesztések és innovációs tevékenységek támogatása, az elektromos autók térnyerésének elősegítése ösztönző intézkedésekkel és kedvezményekkel.

A Hazai Elektromobilitás Stratégia felülvizsgálata 9 pontban határozta meg a legfontosabb célkitűzéseket.

  • A piacmodell részletes kialakítása
  • A töltőinfrastruktúra fejlesztése
  • Az elektromos járművek támogatása
  • A kormányzati és önkormányzati töltőállomás telepítése és autóflotta bővítése
  • A közösségi közlekedés dekarbonizációja
  • Az önkormányzati energiatermelés és okoshálózati megoldás kialakítása
  • A lokális okoshálózatok országos sztenderdjeinek fejlesztése
  • A töltési energia költségcsökkentési lehetőségeinek kihasználása
  • Az elektromobilitás társadalmasítása

 

A Innovációs és Technológiai Minisztérium szerint kiemelt jelentőségű törekvés a zöld rendszám szabályozás megújítása, a piac működési kereteit meghatározó elektromobilitási jogszabálycsomag előkészítése, elfogadása és végrehajtása. A Jedlik Ányos Terv 2.0 kidolgozása során lényeges szempont volt a környezetbarát – köztük elektromos meghajtású – buszok elterjesztését előtérbe helyező, új Nemzeti Buszstratégiával való összhang megteremtése is.

 

A Hazai Elektromobilitás Stratégia célkitűzése szerint az elektromos járművek számának  növelésével, a mögöttük álló töltőinfrastruktúra bővítésével 2030-ra mintegy 450 ezer elektromos jármű és 45 ezer elektromos töltő szolgálhatja a magyar családokat, közintézményeket és vállalkozásokat.

 

A stratégia elfogadásával Magyarországon is fellendülhet az elektromobilitási ipar, csökken az éves szén-dioxid-kibocsátás, folytatódik a korszerű és piacbarát szabályozási környezet kiépítése. Az intézkedések hatására tovább javul a magyar családok életminősége, általuk hazánk jelentős lépéseket tesz az élhetőbb és fenntarthatóbb jövő felé.

 

A Hazai Elektromobilitási Stratégia – Jedlik Ányos Terv 2.0 a kormányzati honlapon elérhető.

Sebestyén Istvánt, a Magyar Villanyautó Klub Egyesület főtitkárát Nagy Károly kérdezte arról, hogy mennyire látja megvalósíthatónak a frissített koncepciót, illetve, hogy mit hiányol belőle a legjobban.