Az az egy ember pedig az Egyesült Államok elnöke. Az utóbbi bő másfél évben már megszokhattuk, hogy a kínai-amerikai kereskedelmi háborúban látható huzavona felfelé, illetve lefelé is mozgatta a tőzsdeindexeket. A konfliktus megoldása pedig nagyrészt Donald Trumpon múlik. A kínai fél az utóbbi napokban már nagyon optimistán nyilatkozott, az amerikai elnök viszont próbálta hűteni a kedélyeket.

Elvileg december 15-én jönnek a következő importvámok amerikai részről, méghozzá olyan termékekre, amelyek a lakosság számára sem irrelevánsak. Számítógépek, laptopok és telefonok drágulhatnak a vámtarifák miatt. Arra azonban ügyelt a két fél, hogy a mostani karácsonyi időszakban ez még ne verje ki a biztosítékot: az eredetileg szeptemberre bejelentett vámokat december közepéig tolták el, így az év végi nagy dömpingben még nem emelkednek az elektronikai cikkek árai.

Ügyet sem vetnek a cégek a nemzetközi bizonytalanságokra

Érdekes ellentmondás van a nemzetközi hangulat és a cégek teljesítménye között. Ugyanis hiába növeli a piaci bizonytalanságokat akár a Brexit, akár a kereskedelmi háború, a vállalatok negyedévről-negyedévre kedvező számokról jelentenek. Az Equilor szakértője szerint jól alkalmazkodtak a cégek ezekhez a bizonytalansági tényezőkhöz, akár kisebb leépítések és így költségoptimalizálás, akár a székhelyek átköltöztetése révén. A másik gyanús körülmény az lehet, hogy már több mint tíz éve tart a növekedés, márpedig a közgazdasági álmoskönyvek szerint kapitalista gazdaságokban pont ennyi idő alatt kellene eljönnie egy újabb válságnak.

Az egyetlen kakukktojást Kína jelenti a fejlett országok közül- mondja Vavrek Zsolt. A távol-keleti államban már egyértelműen lassul a gazdaság (még ha a hat százalék körüli GDP-bővülés éves szinten eléggé irigylésre méltó is a nyugati világból), és így a vállalatok teljesítménye is romlik. Az Egyesült Államokban, de főként Európában inkább szektorális gondok vannak: az Öreg Kontinensen leginkább az autóiparban.

Vavrek Zsolt hozzátette, hogy Európa folyamatosan visszaveszi az amerikai autókra vonatkozó importvámokat, éppen azért, hogy az Egyesült Államok se foganatosítson hasonló vámtételeket az európai autókkal szemben. A dömpingszerűen beáramló amerikai autók viszont egyértelműen versenyhátrányt jelenthetnek az európai modellek számára. Persze megtehetné az Európai Unió, hogy az értékesítésben már az európai kocsikat favorizálja, mondván az amerikai kocsik gyengébb minőségűek. az elmúlt napokban napvilágot látott hírek azonban nem ezt valószínűsítik. A Tesla ugyanis Berlin mellett építi fel új európai gyárát- márpedig azt csak nem mondhatja az unió, hogy gyengébb egy Európában összeszerelt, de amerikai autó minősége.

A teljes beszélgetést itt hallgathatják meg. Vavrek Zsolttal Szűcs Péter beszélgetett a Reggeli Monitorban.