Nemrég egy budapesti benzinkúton felcserélték az üzemanyag fajtákat. A gázolaj föld alatti tárolótartályába került a benzin, és fordítva. Akkor a kúthálózat, illetve a szállítást végző cég munkatársai hibáztak, az érintett autósokat kártalanították. Ez a ritkább  eset – mondta Nagy Attila. A gyakoribb az, amikor a sofőr a másik üzemanyagfajtával tölti meg autóját, figyelmetlenségből. Mivel a gázolaj-töltőpisztoly csövének átmérője nagyobb, ezért jóval könnyebb benzint tenni tévedésből egy diesel autóba, de egy kis kézügyességgel a fordítottja is megoldható.

A jogosítvány megszerzésekor nem is oktatják, és a legtöbbször kútkezelő segítségét is lehet kérni, de előfordulnak olyan kutak, napszakok, elsősorban az éjszakai órák, hogy mindenkinek magának kell tankolnia.  Ezért a cél az lenne, hogy mindenki ismerje meg, gyakorolja be a tankolás műveletét, és ne a kényszerhelyzetben rutintalanul, idegesen kapkodjon a töltőoszlopoknál – mondja az ügyfélszolgálati vezető.

Azért a töltőállomások üzemeltetői, és az autógyártók is egységesen jelölik, hogy milyen típusú üzemanyagot kell az autóba tölteni. Minden esetben a kutaknál fekete színnel a gázolajat, zölddel pedig a benzint, a tanksapka fedőlemezének belső oldanál pedig az autógyárak feltüntetik a szükséges üzemanyagfajtát. Nagy Attila szerint az Opelek sem kivételek, minden Opel-modellben megtalálható a jelölés a beöntőnyílás körül.

Ha megtörtént a baj, már bent van a tankban az elcserélt üzemanyagfajta, akkor a keletkező kár több tényezőtől is függ, ezért nehéz megmondani, hogy mekkora is lesz az pontosan. A legszerencsésebb eset, ha a motor nem indul be. Ez Nagy Attila szerint akkor fordulhat elő, ha egy diesel autóba benzin került, ugyanis a benzin égéséhez elvben szikra is kellene, és a gázolajos motorok hőjétől, illetve az előállított nyomástól nem feltétlen robban be. Viszont ha a motor mégis elindul, a tulajdonos akár milliós nagyságrendű javítási költségre is számíthat. A riporter Andor Attila.