A jövőkép felvázolása, az üzleti stratégia és a pénzügyi terv elkészítése után minden vállalkozásnál szükséges a dolgozók személyes kompetenciáinak felmérése is. A GR2 gazdasági reality show-ban a három versenyző ezért azt a feladatot kapta, hogy különböző tesztek segítségével határozzák meg a kollégák erősségeit és gyengeségeit, az eredményeket pedig vessék össze korábbi tapasztalataikkal és emberismeretükkel.

Molnár Imre, a műsor főtanácsadója szerint nagy meglepetést egyik cégnél se hozott a tesztek kitöltése, de rávilágított arra, hogy miként lehet új tudást behozni a szervezetbe, és megerősítette a műsorban szereplő vezetőket az eddig felvázolt irányvonalak követésében.

Ha Ön is kérdezne a GR2 szakértőitől, akkor írjon a gr2@gazdasagiradio.hu címre.

Mit tapasztaltak a versenyzők?

Sándor-Gömöri Andrea, a Tisztítás-technológiai Tudományok Intézete Kft. ügyvezetője elmondta: a kollégák részéről volt egyfajta kíváncsiság, sokakból azonban ellenérzéseket is kiváltott a feladat, hiszen nem tudták biztosan, hogy az eredményekből aztán a vezetők milyen következtetéseket vonnak le.

Szakértői tipp: Molnár Imre szerint ideális esetben érdemes külön kommunikációs tervet kidolgozni, amely tisztázza, hogy mi a célja a tesztnek, mennyire anonim, mennyire lehetnek őszinték a munkavállalók, és a válaszokat mire használják fel. A kisvállalkozásoknál az is jó megoldás lehet, hogyha a kollégákkal egyenként ül le a menedzsment, és személyesen magyarázza el a feladat célját, vagyis megpróbálja „eladni" házon belül az elképzelést.

„Ha nem is akarjuk észrevenni, de alapvetően mindenki olyan emberekkel veszi körül magát, akiknek hasonló az értékrendjük, az attitűdjük vagy a humoruk. Ez egy baráti társaságnál kellemes lehet, de a munkahelyen kifejezetten hátrányos, hogyha túlzottan homogén a csapat, és csupa azonos beállítottságú és képességű munkatársból áll össze a cég." A tesztek abban segítenek, hogy a vezetők jobban megértsék a személyes motivációkat, és például felismerjék, hogy mivel lehet ösztönözni azokat, akik a megbeszéléseken némán ülve látszólag semmit nem tesznek hozzá a közös munkához.

Csörgics Mátyás, a Greenwolf Kft. ügyvezető igazgatója szintén arról számolt be, hogy a munkatársaik nem örültek a feladatnak, elbizonytalanodtak, és számos probléma adódott abból is, hogy nem értelmezték megfelelően a kérdéseket.

Szakértői tipp: Paulovits Márton, a Deloitte szakértője azt tanácsolja, hogy a teszteket érdemes úgy kezelni, mint egy kiegészítő eszközt. Például az eredmények alátámasztják a cégvezetők korábbi hiedelmeit, fény derülhet egyes kollégák rejtett ambícióira is. A lényeg, hogy olyan közös célokat kell meghatározni, melyek „összedrótozzák" a csapatot.

Titkos vezetői képességekre is fény derülhet

A harmadik versenyző, a CEOS Kft. ügyvezetője számára az jelentette a legnagyobb meglepetést, hogy az egyik asszisztensüknél nagyon dominánsan rajzolódtak ki vezetői képességek. A tesztek arra is rávilágítottak, hogy a társaságuknál hiányoznak azok a „palánta" típusú emberek, akik innovatív ötletekkel állnának elő. Pohl Ákos szerint – bár a szerkezettervezés egy konzervatív szakma – a piaci nyitás és a fejlesztések alapvető feltétele, hogy új elképzelések is megjelenjenek.

Szakértői tipp: a tesztek főleg azt a célt szolgálják, hogy az egyedi összetevőkből egy jól működő csapatot lehessen összegyúrni, így minden cégnek előnyére válik a személyes kompetenciák felmérése.