Fontos azt látni, hogy a hard brexit mindenféleképpen káoszt hozna magával Európa gazdaságába. Beláthatatlan következményei lennének a cégekre, pénzügyi szolgáltatókra vagy a feldolgozóipari szektorra. Az egyik legérzékenyebb ágazat az autóipar, ahol egy kis turbulencia is teljes leállást hozhat magával, hiszen ezt a területet még egy rendezett brexit is jelentősen megviselheti. Tardos Gergely felhívta rá a figyelmet, hogy az Egyesült Királyság ki- és bevitelének legnagyobb része az Unión belül zajlik, tehát a legfontosabb az, hogy egy új vámrendszert kiépítsenek. Bármilyen megoldást is találnak az áruk áramlása kezdetben jelentős nehézségekbe fog ütközni, így a kilépés utáni első években mindenképpen nehéz dolga lesz a szigetországnak.

A pénzügyi szolgáltatók helyzete is hasonlóan nehéz. A rendezett brexit is nehéz átállási folyamatot jelent, a rendezetlen pedig ideiglenesen teljes ellehetetlenülést hozhat. Több cég is jelezte, hogy elkezdi a kivonulást Angliából és például Franciaországba vagy Írországba helyezik át a székhelyüket. Ez az exodus már elindult, a vállalatok nem várhatják meg azt, hogy végül Theresa May és kormánya milyen feltételeket tud átvinni a brit parlamenten, hiszen amikor a brexit megtörténik valószínűleg már késő lesz a soraikat rendezni. Látható, hogy a jelenlegi elhúzódó bizonytalanság már önmagában hatalmas károkat okoz Angliának.

Hullámvasúton a font

A piac a rossz híreknél csak a bizonytalanságot viseli rosszabbul. Ezt jól példázza, hogy az angol font árfolyama minden kiszivárgott híre vagy információ morzsára azonnal reagál. Tardos Gergely szerint, ha a britek nem fogják időben elfogadni az Unió ajánlatát és ténylegesen beletaszítják az országot a vak sötétségbe, ami maga a hard brexit, akkor akár több tíz százalékos árfolyammozgások jöhetnek egyik pillanatról a másikra.

Európa brexit nélkül

Egyértelmű, hogy Európa számára a legnagyobb gazdasági féket a brit kilépés körüli kérdőjelek jelentik. Ennek ellenére az OTP vezető elemzője úgy gondolja, hogy a brexit nélkül se szárnyalna a gazdaság. 2013-tól kezdve egy folyamatosan gyorsuló gazdasági növekedést lehetett látni, ami 2017-ben pörgött a maximumra. Ezután 2018 már a fokozatos lassulás éve volt. A brit kilépésnél is nagyobb hatása lehetett a kereskedelmi háború miatti kínai lassulásnak, ami elsősorban Németországon keresztül gyűrűzött be az Unióba. Emellett lehet még említeni a török válságot vagy az olasz költségvetési krízis, illetve a francia tüntetési hullámok. Nem is beszélve a német autógyártást meggyengítő környezetvédelmi botrányokról.

Tardos Gergellyel Nagy Károly beszélgetett a Trend FM Reggeli Monitor című műsorában. A beszélgetést két részletben itt hallgathatják meg: