Tischler Márk elmondta, hogy az Esport olyan videojátékoknak a gyűjtőfogalma, amiket megszabott keretek között, jogi háttérkörnyezettel versenyszerűen lehet játszani, globálisan, online vagy offline formában. Az Esportot sokan a XXI. század egyik legstabilabban és leggyorsabban fejlődő iparágának tartják. A mai marketing központú világban ez az egyik leghatékonyabb csatorna, ahol a fiatalokat el lehet érni és aktivizálni lehet őket. Bár nagyon megoszlanak a vélemények arról, hogy az Esportot egy lapon lehet-e említeni a klasszikus értelemben vett sportokkal, azt figyelembe kell venni, hogy 2017-ben a Nemzetközi Olimpiai Bizottság kimondta, hogy az Esport is sportnak számít. Ezt azzal indokolták, hogy a versenyszerű videojátékosok felkészülésének intenzitása összemérhető a tradicionális sportok atlétáival. Ennek ellenére még mindig vitatott kérdés, hogy mi is pontosan az Esport és Tischler Márk szerint ennek az egyik oka, hogy az iparág névválasztása nem volt feltétlenül szerencsés. Az emberek fejében a sport a klasszikus értelemben vett sportokat jelenti, és így sokan nehezen tudnak azzal a nézettel azonosulni, hogy egy sport a virtuális térben létezzen. Szerencsésebb elnevezés lehet a kompetitív videojátékozás kifejezés.

A két világ összefonódása

Annak ellenére, hogy sokan szkeptikusan állnak az Esporthoz azt látni kell, hogy a szakma egyre inkább elismeri, mint valódi sportot. Az Amerikai Egyesült Államok vagy sok európai ország sportegyesületei már elindították a saját Esport szakosztályukat és rendelkezne saját játékosokkal. Magyarország is ott van ezeknek az országoknak a sorában, hiszen többek között a DVSC, a DVTK, a Fradi vagy az UTE is rendelkezik már saját Esportolóval vagy csapattal.

A számok magukért beszélnek

Ahhoz, hogy megérthessük, hogy miért is ennyire aktuális téma az Esport beszélnünk kell arról, hogy mekkora pénzek mozognak benne és mekkora követőtábora van ezeknek a versenyeknek. Világszinten nagyjából egymilliárd dolláros bevételt könyvelhetnek el az Esportok. Ez az összeg a befektetésekből, szponzori pénzekből vagy például a fogadásokból tevődik össze. Tischler Márk elmondta, hogy az iparág növekedésének volumene figyelemre méltó. Éves szinten 25-30 százalékos növekedést mutatnak az Esportok bevételei. Ráadásul az Esport mögött hatalmas követő bázis áll. Felmérések szerint világszerte 380-400 millió rajongója van az Esportoknak. Ez a szám 2020-ra akár a 600 milliót is átlépheti. Fontos, hogy az említett követő bázis fele nagyon elkötelezett az Esport iránt és napi szinten foglalkozik a témával. Tischler Márk azt is elmondta, hogy a teljes Esport piac 30-35 százalékát Európa adja, Kína pedig a piac több mint 50 százalékát fedi le. Magyarország bár kicsinek számít az Esport térképén az látszik, hogy itt is népszerű a jelenség. Felmérések azt mutatják, hogy Magyarországon nagyjából 3,2 millió ember van, aki valamilyen formában foglalkozik videojátékokkal, még akkor is, ha ez csak a legegyszerűbb mobiltelefonos szintet jelenti. Az Esport aktív magyar rajongótábora olyan 350-400 ezer embert jelent.

Ahhoz, hogy megérthessük, hogy hol is áll a kompetitív videojátékozás a sport ranglétráján Tischler Márk egy szemléletes példát hoz fel. 2016-ban az egyik népszerű Esport, a League of Legends világbajnokságával egy időben zajlott az amerikai NBA döntő sorozata. Ha a nézőszámokat nézzük, akkor az Esport verseny döntőjét másfélszer többen követték, mint a legnevesebb kosárlabda bajnokságét. Ez pedig csak egy játék az Esportok közül. Hogyha a különböző kompetitív videojátékokat egy kalap alá vesszük, akkor azt mondhatjuk, hogy az Esport a világ ötödik legnépszerűbb sportágának számít a nézettségek alapján. Ha egyes régiókat vagy országokat veszünk górcső alá, akkor van ahol a dobogóra is felfér a versenyszerű videojátékozás.

Az Esportoló, mint életpálya

A fiatalok számára nyitva áll a kapu, hogy karriert építsenek maguknak az Esport világában. Ugyan úgy, mint más sportoknál, ha valaki tehetséges, akkor egy egyesület vagy klub szerződéses játékosa lehet, válhat sikeressé és építhet karriert. Az állandó fizetés mellett jelentős összegeket is lehet nyerni, mint videojátékos. Magyarországon volt már olyan Esport verseny, aminek az összedíjazása 15 millió forint volt, de nemzetközi versenyeken akár több százmillió forintos díjazásokról is beszélhetünk. Viszont nem szabad simán csak a játékra gondolni, amikor erről a szakmáról van szó. Tischler Márk elmondta, hogy az Esport, mint bármely más szakma, jelentős számú munkalehetőséget kínál. Szakkommentátorok, elemzők, technikusok, grafikusok, videó vágók és még rengeteg különféle munkalehetőség van ebben az iparágban. Például egy Esport rendezvényt nem lehet rábízni egy hagyományos rendezvényszervező cégre, hiszen ennek a világnak megvannak a sajátos igényeik, amiket csak a szakma ismerői tudnak megfelelően kielégíteni.

Tischler Márkkal, az Esport Universum vezérigazgatójával Péller András készített interjút. A beszélgetést itt meghallgathatják: