Az idei XIII. Magyar Táncfesztivál Győrben a hagyományos programokat megőrizve egy szokatlan újítást kínál, megrendezi az ország első online fesztiválját, a FesztiválON-t, amely kis túlzással élve egy táncművészeti szabadulószoba eseményeit közvetíti egy internetes livestream adás keretében a nézők felé. Június 23-án este 20–23 óra között három neves férfi kortárs táncművész (Várnagy Kristóf, Feledi János, Gergye Krisztián), június 24-én pedig három női alkotó (Góbi Rita, Ladjánszki Márta, Pataky Klári) mutatkozik be. Mindannyian nemcsak kiemelkedően kreatívak, hanem eddigi produkcióikban is élénk párbeszédet folytattak a közönséggel.

A „bezárt” alkotók a performanszok témáit, kellékeit és zenei repertoárját és akkor és ott, az online közvetítés idején tudhatják meg.

A Győri Balett korábban már részese volt egy sikeres élő internetes közvetítésnek, amikor egy készülő darab próbafolyamatának lehettek „kukkolói” a nézők. Akkor több mint 80 ezren látták az online közvetített eseményeket. A meghívott alkotók számára ezért kínál óriási lehetőséget a FesztiválON, hiszen ezúttal potenciálisan nagyobb közönség előtt szerepelhetnek.

Két Győri Balett-bemutatóval indít a Magyar Táncfesztivál a nyitónapon

A június 19-i ünnepi nyitógálán a Győri Balett két premiert is tart, a Győri Nemzeti Színház Nagyszínpadán. Ez egyik Schönberg Egy varsói menekült című művére készült nyolcperces szóló a másik pedig a Kodály-emlékév tiszteletére készült vadonatúj Romance – Kodály Zoltán műveire címet viselő egyfelvonásos darab. Mindkét alkotás Velekei László koreográfiája.

A jeles zeneszerző műveire készült koreográfiát januárban mutatták be Budapesten a Nemzeti Táncszínházban a Kodály-év nyitányaként, és érdekessége, hogy a neves táncpedagógus-komponista felesége a bizalom jeleként hozzájárult a szabad zenei válogatáshoz.

A nyitógála vendége lesz immár hagyományosan a Magyar Táncművészeti Egyetem és a Magyar Nemzeti Táncegyüttes is.

Négy napon át gyereknap – III. Gyermek Táncfesztivál

Immáron harmadszorra rendezik meg a fesztivál ideje alatt a legkisebb táncrajongók külön rendezvénysorozatát a Vaskakas Művészeti Központban.

Szerdától-szombatig (június 21–24.) az ALMA Együttes nyitókoncertje után, naponta két, összesen hat előadást láthatnak a gyerekek, köztük a PR-Evolution DC, a Dunaújvárosi Bartók Kamara Színház, a Duna Táncműhely, a Háromszék Táncegyüttes, a Góbi Rita és a Bozsik Yvette Társulat produkcióját. Ez utóbbi a Pinokkió feldolgozása lesz, amelyről az alkotó Bozsik Yvette azt nyilatkozta, hogy „egy elképesztően tanulságos, bonyolult történet, amely arra is alkalmas, hogy beavató színház keretében megismertesse a gyerekekkel a commedia dell’arte műfaját”.

A legteljesebb válogatás

Az idei táncfesztivál kétségkívül a rövidesen véget érő színházi évad legjelentősebb és legizgalmasabb táncprodukcióit gyűjtötte egybe, az egy hét alatt lényegében mindent láthat a közönség, amiről év közben lemaradt és nem érdemes kihagyni.

A Nagyszínpad ad otthont június 20-án a Pécsi Balett Bartók-emlékév tiszteletére készült, markáns karaktereket felvonultató Csodálatos mandarinjának, Vincze Balázs koreográfiájával. A csapat ezúttal már önálló, független társulatként képviselteti magát Győrben, hiszen 56 év után január elsejével leváltak a Pécsi Nemzeti Színházról. Ugyanezen az estén a Magyar Nemzeti Balett tavalyi évadának sikerdarabját, Jiří Kylián világhírű cseh koreográfus tizenöt perces Falling Angels című művét adja elő.

Frenák Pál jellegzetes formavilágból építkező alkotói munkái elengedhetetlen részei a fesztiválnak. A tavaly szeptemberben bemutatott Lutte című darab a küzdelem krónikája, amelyben megjelenik a harcművészetek (cselgáncs, ökölvívás, glima) brutális ereje egy teljesen új előadó-művészeti generáció révén. A darab 23-án a Szegedi Kortárs Balett Menyegző című művével együtt lesz látható. Ez utóbbi Enrico Morelli olasz koreográfus második alkotása, amit kifejezetten a szegediek számára készített.

A nagyszínpadi előadások frissességét jelzi, hogy mindössze pár hónapja mutatták be a Tavaszi Fesztiválon a Recirquel Újcirkusz Társulat produkcióját, a kétszemélyes Adieu!-t, és Győrben is telt házra számítanak a szervezők ennek a fúziós cirkusz-táncszínházi műfajnak az előadásán.

Szintén egyfajta fúziós darabnak tekinthető két társulat, a GG Tánc Eger és a Miskolci Balett összedolgozásának remek eredménye, az Anna Karenina, amelyben a két csapat tagjai felváltva táncolják a főbb szerepeket hol egyik, hol másik városban. Ezúttal a harmadik város, Győr van soron, mivel a darab koreográfusa nem más, mint Velekei László, a Győri Balett művészeti vezetője. A Vaskakas Művészeti Központban végre a győriek is láthatják a művet.

Kétségtelenül a fesztiválzáró nap sztárja az ExperiDance Production, amely minden bizonnyal teltházat hoz, noha 25-én két előadást is tartanak a Nagyszínpadon, Nostradamus - világok vándora címmel.

A legtisztább forrás

Hagyományosan tematikus napok is gazdagítják a fesztivál kínálatát: június 22-e lesz a magyar folklór napja, amely a II. János Pál téren néptáncdélutánnal indul, este a Nagyszínpadon a Magyar Állami Népi Együttes Tánckánonjával folytatódik (a zeneszerző Kodály Zoltán előtt tisztelegve), késő este pedig a Kisfaludy Teremben a tavaly októberben Sepsiszentgyörgyön megrendezett Erdélyi Hivatásos Táncegyüttesek találkozójának egyik legszebb darabja, az Erdély-menyegző lesz látható a Háromszék Táncegyüttes előadásában. Néptáncelőadások természetesen más napokon is megjelennek, hiszen a Partium egyetlen hivatásos és egyben legfiatalabb jelentős műhelye, a Nagyvárad Táncegyüttes 19-én az Ütközések című darabbal lép fel, a hazai nagy együttesek közül pedig a Magyar Nemzeti Táncegyüttes 24-én a Élő Táncarchívummal áll a Nagyszínpadra.

És ha már a néptánc formanyelvének keresésére indultunk, Fitos Dezső új darabja, a Pisztráng négy olyan táncos, zenész „adatközlőnek” állít emléket, akik nemcsak az alkotó pályafutásának, hanem az egész néptáncmozgalomnak is emblematikus egyéniségei voltak: Zerkula János (Gyimesközéplok), Berki Ferenc „Árus” (Méra), Tamás Márton „Kántor” (Szék), Székely János (Marossárpatak). A művet 20-án a Vaskakas Művészeti Központban lehet látni.

Kortárs csemegék a Kisfaludy Teremben

A Kisfaludy Terem jobbára a kísérletezők terepe lesz. A nagyszínpadi előadások után viszonylag késői órákban kortárs alkotók nemegyszer társadalmi és történelmi konfliktusokat, vagy személyes tragédiákat, az emberi lélek és lét nagy kérdéseit feszegetik.

Június 23-án a Közép-Európa Táncszínház (KET) társulata két részből álló, ám egységes előadással lép fel, erre az estére két alkotó két koreográfiáját fonta egybe: Kun Attila Sztravinszkij Tavaszi áldozatát és Halász Gábor Bartók IV. Vonósnégyesére épülő koreográfiáját Kolophón Hercegnője címmel. Az egyik darab a tánctörténetben hatalmas súllyal megjelenő Sztravinszkij-opus, a másik egy tánctörténeti hagyomány nélküli Bartók-művet vesz alapul.

Az 56-os emlékév kapcsán tavaly volt a premierje Brüsszelben az Inversedance I Fodor Zoltán Társulat darabjának, az Ajtók kilincs nélkül című műnek, Fodor Zoltán koreográfus azt kutatta, hogy hogyan hatott az emberekre, milyen érzelmi torzulásokhoz vezetett a több mint 60 évvel ezelőtti forradalom. A mű idehaza ritkán látható, 25-én most Győrbe is megérkezik.

Gergye Krisztiántól nem idegen a bizarr alkotás folyamata, bizarr témákat keresve. „Oskar Kokoschka osztrák festő annyira bele volt bolondulva múzsájába, Alma Mahlerba, hogy amikor véget ért a kapcsolatuk, készíttetett egy élethű babát, amely szerelme minden egyes részletét hűen lemásolta” – olvasható a Nemzeti Táncszínház programfüzetében. Az élethű bábok segítségével idézik fel az alkotók a romantika és az expresszionizmus világát. A Kokoschka babája című darab igazi csemege lesz 24-én a Kisfaludy Teremben.

Ugyanitt 20-án a Duda Éva Társulat mutatkozik be BREATHE! című darabjával.

Szabadtéri és szakmai programok

A szabadtér szabadsága és könnyedsége jelenik meg a II. János Pál téren felállított színpad előadásaiban a fesztivál egész hete alatt, ahol tömegeket vonzó, könnyedebb táncelőadások lesznek láthatók, koncertek, táncházak és kulináris élmények is várják az érdeklődőket.

A 0. napon a tinédzser korosztálynak kedvezve az AFORCE1 és DJ Yamina szórakoztatja a térre látogatókat. A nyitónapot követően a hazai flamenco műfaj kétségtelenül legjobb előadója, a Spanyolország legnevesebb táncakadémiáján végzett Pirók Zsófia és édesanyja, a műfaj hazai „doyenje”, Lippai Andrea, valamint a FlamenCorazonArte ad koncertet.

Maradva a hispán kultúrkörnél és annak legismertebb emblematikus figurájánál, Kármen tragikus sorsát és persze a női-férfi lét se veled, se nélküled helyzetét bontja ki egy magyarországi roma közösségbe helyezve a Dunaújvárosi Bartók Táncszínház 23-án este.

Nem kevésbé fontosak a fesztivált kísérő „látványesemények”: Bege Nóra fotókiállítása a Magyar Állami Népi Együttesről Színpadon innen és túl címmel, valamint Malasits Zsolt festőművész tárlata Fénytánc címmel.

A fesztivál a bemutatkozásokon kívül fontos szakmai fórumokat is teremt a táncművészet számára. Csakúgy, mint a legutóbbi években, az idén is a helyzetfelmérésre és jövőbe mutató programok kidolgozására, eszmecserére és nem egyszer vitákra kerül sor két rendezvényen, az NKA- és az MMA-konferencián. Ezeken a találkozókon indultak útjukra korábban olyan lényeges kezdeményezések, mint a Nemzeti Táncprogram, az Imre Zoltán Program, a Nemzeti Táncszínház új épülete létrehozásának teljes szakmai támogatása, illetve a táncművészeti életjáradék kiterjesztése.

Az idén minden bizonnyal sok más egyéb mellett a táncművészeti átképzési program lesz a kiemelt téma, amelynek kidolgozásáról májusban a Magyar Táncművészek Szövetségének kezdeményezésére kétnapos konferencia keretében megindult a szakmai diskurzus.